ده مکانی که به زودی محو می‌شوند

ده مکانی که به زودی محو می‌شوند

دمای کره زمین در حال افزایش است، سطح آب دریاها در حال بالا آمدن است و مکان های زیادی به زودی زیر آب ناپدید خواهند شد. لیست این مکان ها بسیار طولانی است، ولی ما ۱۰ مورد از آنها را انتخاب کردیم تا به اطلاع شما عزیزان برسانیم.
به نقل از تابناک،‌ دمای کره زمین در حال افزایش است، سطح آب دریاها در حال بالا آمدن است و مکان های زیادی به زودی زیر آب ناپدید خواهند شد. لیست این مکان ها بسیار طولانی است، ولی ما ۱۰ مورد از آنها را انتخاب کردیم تا به اطلاع شما عزیزان برسانیم.

۱. جزایر مالدیو

جزایر گرمسیری و بهشت گونه مالدیو که به خاطر سواحل شنی سفیدشان معروف شده اند، همواره یکی از محبوب ترین مکان های توریستی محسوب شده اند. متأسفانه گرم شدن کره زمین می تواند موجب شود که این جزایر که ۶۰۰ مایل امتداد دارند زیر آب بروند. از آنجائیکه ۸۰ درصد این کشور فقط ۳.۳ فوت بالاتر از سطح دریاست، افزایش مداوم سطح آب اقیانوس ها، زنگ خطر را برای این جزایر زیبا به صدا درمی آورد. با این سرعت بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها تا قبل از سال ۲۰۵۰، جزایر مالدیو ناپدید می شوند.

۲. بانکوک، تایلند

بانکوک هم یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری در کل جهان است، و البته یکی از آن مکان هایی است که به علت گرم شدن کره زمین ممکن است ناپدید شود. این شهر به علت شهرسازی سنگین بر روی زیربناهای خاکی نرم و پمپ کردن آب های زیرزمینی، نیز در حال غرق شدن است. موقعیت شهر طوری است که در معرض سیل و موسم بارندگی قرار دارد.

۳. دلتای رود می سی سی پی، ایالات متحده

این رود بزرگ آمریکایی به دلتاها، رودها و مرداب های زیبای خلیج مکزیک می ریزد. بالا آمدن آب دریا می تواند این مناظر زیبا را از بین ببرد. با این حال فقط گرم شدن زمین نیست که به این منطقه آسیب می رساند، زیرا این منطقه در معرض توفان ها و گردبادهای دریایی فراوانی قرار دارد. همه ما توفان کاترینا در نیواورلئانز را به یاد داریم.

۴. جزیره کومودو، اندونزی

اگر گرم شدن زمین ادامه یابد، زادبوم معروف ترین خزنده دنیا ممکن است در عرض چند دهه آینده زیر آب برود. آبهای اطراف این جزیره در حال بالا آمدن هستند و ممکن است موجب انقراض اژدهای کومودو شوند، ولی در عین حال اسیدی شدن فراوان هم صدمه بزرگی است زیرا دمای سحی را بالاتر می برد و در نهایت موجب کشته شدن مرجان های اطراف جزیره و نابود شدن مناظر زیر آبی می شود.

۵. سد آبسنگی کبیر، استرالیا

اکوسیستم حساس یکی از زیباترین مناطق جهان از زمانی که دمای زمین بالا رفته است، مورد تهدید قرار گرفته است. انواع مختلفی از گونه های دریایی که برای بقا به مرجان ها نیاز دارند، در این منطقه زندگی می کنند. از آنجائیکه صخره مرجانی در حال مرگ است، گیاهان و جانوران آن به سرنوشت شومی محکوم شده اند. همه اینها در اثر بالا رفتن دما در حال نابودی هستند.

۶. توکیو، ژاپن

توکیو یکی از بزرگترین کلان شهرهای دنیاست و ظاهراً شهری عالی برای زندگی است، ولی تغییرات آب و هوایی داستان متفاوتی بیان می کنند. این شهر از پدیده "جزایر گرمایی" رنج می برد که به معنای آلودگی حاصل از کارخانجات و گرمای مصنوعی ناشی از خودروهاست که تأثیر گلخانه ای ایجاد می کند. وقتی دماها افزایش می یابند، توکیو مشکلات بزرگتر و بزرگتری با گرما دارد.

۷. ونیز، ایتالیا

شاید برای بعضی ها باورش سخت باشد که شهری که روی آب است از گرم شدن کره زمین رنج ببرد، ولی پژوهش ها حرف دیگری می زنند. در واقع، این شهر در هر صورت در حال غرق شدن تدریجی است و هر ۱۰۰ سال ۹ اینچ زیر آب می رود، البته شرایط آب و هوایی اخیر همه چیز را بدتر کرده است. در حال حاضر سد جدیدی در دست ساخت است که در مقابل سیل ۱۰۰ فوتی مقاومت می کند. کارشناسان می گویند که باید سنجش های جدیدی انجام شوند تا اقدامات صورت گرفته برای نجات این شهر کافی هستند.

۸. رود تایمز، لندن

رود تایمز قرنهاست که افتخار لندن محسوب می شود، ولی امروزه تبدیل به یکی از تهدیدهای بزرگ در برابر این شهر است. از قرون وسطی به بعد این شهر در کنار این رود گسترش یافت و باعث شد که این رود باریک و باریکتر شود. یک سد بزرگ در قرن نوزدهم ساخته شد تا از سیل جلوگیری کند، ولی بالا آمدن سطح آبها ثابت کرد که این اقدام تأثیری ندارد و رود تایمز را بخشی از دریا کرده است.

۹. بیگ سور، کالیفرنیا، ایالات متحده

خط ساحلی بین لوس آنجلس و سان فرانسیسکو قطعاً یکی از زیباترین مناظر در آمریکای شمالی است. متأسفانه این احتمال هست که گرم شدن کره زمین موجب نابودی اکوسیستم و منظره این منطقه شود، زیرا دمای بالا موجب آتش سوزی های بزرگ می شود. با این حال، دولت کالیفرنیا اقداماتی برای یافتن راه حل هایی برای مسائل زیست محیطی در سال های اخیر صورت داده است که باعث می شود امیدوار شویم که بیگ سور یکی از آن مکان هایی نباشد که به علت گرم شدن کره زمین ناپدید می شود.

۱۰. کانال پاناما، پاناما

کانال پاناما از وقتی که در سال ۱۹۱۴ باز شد، انقلابی در تجارت جهانی ایجاد کرد و چاره ای برای کشتی هایی که باید از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام می رفتند و بالعکس فراهم کرد. البته یک چالش جالب در این میان هست که کشتی ها با آن مواجهند – ۸۵ فوت اختلاف سطح بین آبهای این دو اقیانوس وجود دارد. راه حل در مقادیر عظیمی از آب شیرین کمیاب بود، البته در سال های اخیر، کمبود آب باعث شد که چندبار کانال بسته شود.

دورترین شهرهای ایران

دورترین شهرهای ایران از هم کدامند؟

یک کوله پشتی سفری، یک خودروی سالم و یک نقشه راه های زمینی... این ها تمام تجهیزاتی هستند که برای یک سفر ایرانگردی نیاز دارید.

به گزارش مجله مهر برای مارکوپولوهایی که قصد گشت و گذار در گوشه و کنار کشور را دارند، نوروز فرصت خوبی است تا چمدان شان را ببندند و به جاده بزنند. اما اگر در این سفر دنبال رکوردزنی هستید، سفر در طولانی ترین مسیر جاده ای کشور می تواند رکورد خوبی برای شما به ثبت برساند.

بیشترین فاصله دو شهر را روی نقشه جاده ای کشور، چابهار و اصلاندوز دارند. از چابهار به عنوان دورترین شهر بزرگ جنوب شرقی کشور تا اصلاندوز که در گوش چپ گربه ایران جا خوش کرده، 2850 کیلومتر راه است. شهری کوهپایه ای که از شهرستان های پارس‌آباد اردبیل به حساب می آید و گفته می شود تپه نادری آن، محل تاجگذاری نادرشاه افشار بوده است.

مسیر چابهار اصلاندوز درست در دو سر قطر شمال غربی به جنوب شرقی کشور قرار گرفته اند.

هر چند که شهرهای کوچک تری هم بعد از این دو شهر در فاصله نزدیک تری به مرز قرار دارند که شاید بتوانند رکورد چابهار- اصلاندوز را بشکنند. فاصله ای که اگر قرار باشد آن را با اتومبیل شخصی تان طی کنید، با فرض این که پیوسته با سرعت 100کیلومتر بر ساعت حرکت کنید تقریبا یک روز و نیم باید بدون هیچ توقفی در جاده برانید تا از چابهار به اصلاندوز برسید. اگر خودروی شما در هر 100کیلومتر 7لیتر بنزین بسوزاند، حداقل 200لیتر بنزین نیاز دارید که هزینه ای بین 80 تا 140 هزار تومان برای یک سفر بدون توقف از چابهار به اصلاندوز روی دستتان می گذارد.


اما بعد از اصلاندوز، باز هم رکورد طولانی ترین مسیر جاده ای کشور را چابهار به خود اختصاص داده است؛ این بار با مرز خسروی. این فاصله در مسیر جاده ای کشور 2839 کیلومتر است که برای طی آن باید از استان های هرمزگان، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، لرستان و ایلام بگذرید و باز هم حداقل یک روز و نیم بدون یک لحظه توقف در راه باشید تا بتوانید به مرز خسروی برسید.

دورترین شهر نقشه از تهران هم باز چابهار است که برای رسیدن به آن باید 1961 کیلومتر رانندگی کنید که این مسیر از استان های قم، اصفهان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان می گذرد و حدود یک شبانه روز رانندگی بی وقفه با سرعت ثابت 100 کیلومتر بر ساعت را می طلبد که اگر خودرویتان در هر 100 کیلومتر به طور متوسط 7 لیتر بنزین بسوزاند باید حدود 140 لیتر بنزین بزنید. یعنی رقمی حدود 56 تا 100 هزار تومان هزینه بنزینتان خواهد شد. اما اگر قرار باشد همین مسیر را هوایی طی کنید، باید 1453کیلومتر پرواز کنید که حدود 2ساعت طول می کشد و البته 202400 تومان قیمت بلیط آن است.

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور

از کاهش نرخ موالید در استان گیلان گرفته تا افزایش جمعیت در سیستان و بلوچستان، می‌توان نتیجه گرفت که تناسب و توازن جمعیتی میان استان‌های کشور برقرار نیست، چراکه طبق آخرین آمار ارائه شده در حالی که نرخ باروری در گیلان 13 در هزار اعلام شده است، سیستان و بلوچستان با داشتن آمار 33 در هزار حتی از متوسط نرخ موالید کشور که 18در هزار است، پیشی گرفته است.

اجرای قانون تنظیم خانواده و جمعیت که در سال 1372 در کشور مصوب و اجرایی شد، تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از افزایش جمعیت در دهه 60 داشت، اما این برنامه تا جایی پیش رفت که نرخ موالید را به کمتر از 8 . 1 درصد در سال‌های اخیر کاهش داد. برنامه تنظیم خانواده بسته به فرهنگ و شرایط خاص هر نقطه از کشور، تاثیرگذاری متفاوتی دانسته به طوری که استان گیلان را با پایین‌ترین نرخ موالید مواجه ساخته است.

آن‌گونه که زاهد خندستانی، مدیر کل ثبت احوال استان گیلان می‌گوید: در حالی که شاخص فرزندآوری در کشور 6 . 1 فرزند برای هر زن است، این شاخص در گیلان 4 . 1 فرزند است. در حالی که این شاخص در دنیا 5 . 2 فرزند برای هر زن، در کشورهای توسعه یافته 7 . 1 و در کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته 6 . 2 است.

بین کشورهای همسایه مانند افغانستان نیز شاخص فرزندآوری شش فرزند برای هر زن، عراق 5 . 4 فرزند، پاکستان 2 . 3 فرزند، آذربایجان 1 . 2 فرزند و ترکیه نیز دو فرزند است. نگاهی اجمالی به این آمار و مقایسه آن با نرخ کمتر از 8 . 1 فرزند در کشور ما نشان‌دهنده پایین بودن نرخ موالید نسبت به کشورهای دنیاست که تبعات آن در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

جمعیت سالخورده و تبعات آن

یک کارشناس امور اجتماعی استانداری گیلان با بیان این‌که ادامه این روند باوجود افزایش سطح رفاهی مردم، پیامدهای منفی متعددی را به دنبال دارد،‌ به جام‌جم می‌گوید: از جمله این تبعات منفی می‌توان به کمبود جمعیت، از بین رفتن شادی و نشاط در جامعه به دلیل سالخورده شدن جمعیت، از بین رفتن فرصت‌های تولید دانش، کشاورزی، صنعتی و تکنولوژی و خالی شدن روستاها از جمعیت اشاره کرد.

سیامک حیدری با بیان این‌که گیلان استانی است که اقتصاد آن برپایه تولیدات کشاورزی مانند برنج، چای و مرکبات قرار دارد و کم شدن و سالخورده شدن جمعیت بویژه در روستاها باعث پایین آمدن سطح زیرکشت و کاهش تولید و نابودی اقتصاد منطقه شده، یادآور می‌شود: کم شدن جمعیت افزون بر اینها موجب ایجاد مخاطرات زیست بومی نیز می‌شود، چراکه با کاهش جمعیت و خالی شدن روستاها از جمعیت، جنگل‌ها، مراتع و مناطق حفاظت شده نیز بدون مراقب رها می‌شود.

وی با بیان این‌که این استان اکنون پیرترین استان کشور به‌شمار می‌رود، به عواملی که در کاهش نرخ موالید استان تاثیر دارند، اشاره می‌کند و می‌گوید: سطح سواد بالای گیلانی‌ها حتی نسبت به میانگین کشوری از یک سو و شباهت فرهنگی و نزدیکی به پایتخت و همچنین توریستی بودن این استان از سوی دیگر موجب افزایش سطح توقعات مالی و فرهنگی مردم این منطقه شده است که این امر خود در کاهش ازدواج و زاد و ولد تاثیر زیادی داشته است.

حیدری بالارفتن سن ازدواج به دلیل ادامه تحصیل را دیگر عامل تاثیرگذار عنوان می‌کند و می‌افزاید: رسیدن به بالاترین درجه تحصیلات که با تشویق و ترغیب خانواده‌ها همراه است، دستیابی به شغل را بویژه برای مردان دورتر می‌کند که این خود باعث بالارفتن سن ازدواج زنان و به تعویق افتادن سن باروری آنها می‌شود و عملا فرصت فرزندآوری مناسب را از آنها می‌گیرد.

وی با بیان این‌که اکنون میانگین سن ازدواج در مردان شهری و روستایی گیلان به 27 سال و زنان به 24 سال رسیده است، به افزایش طلاق در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: استان گیلان بالاترین نرخ طلاق در کشور را به دلیل عواملی همچون اعتیاد و افزایش توقعات مالی و فرهنگی زوجین به‌خود اختصاص داده است و از آنجا که بیشترین میزان طلاق در دو سال اول زندگی که هنوز باروری صورت نگرفته، انجام می‌شود و پس از آن نیز فرصت ازدواج بویژه برای زنان بشدت کاهش می‌یابد، میزان باروری نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس تمایل به بارور نشدن به دلایلی از قبیل مدیریت بدن یعنی توجه و رسیدگی به ظاهر بدن در خانم‌ها و همچنین نگرانی از سختی‌ها و مشکلات مالی و تربیتی فرزندآوری را از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش باروری زنان گیلانی عنوان می‌کند.

حیدری با اشاره به تشکیل و افزایش خانواده‌های هسته‌ای و تاثیر آن در کاهش زادوولد می‌گوید: نبود حامی مانند پدربزرگ و مادربزرگ در این خانواده‌ها کار مراقبت از فرزندان را نسبت به گذشته سخت‌تر و امنیت خاطر را کمتر‌کرده، این در حالی است که ابعاد فضای سکونت هم نسبت به گذشته بسیار کوچک‌تر شده و وجود فرزند بیشتر با این آپارتمان‌های کوچک تناسبی ندارد.

در همین حال عزیز پورعزیزی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با بیان این‌که استان گیلان اکنون روبه پیری است و اگر این مشکل حل نشود، در آینده دچار مشکل می‌شویم، به جام‌جم می‌گوید: به‌منظور رفع این مشکل تاکنون جلسات متعددی با حضور مسوولان استان، استادان دانشگاه، علما و روحانیون حوزه علمیه برگزار و کمیته‌ها و کارگروه‌هایی نیز توسط مراکز علمی و دانشگاهی تشکیل شده که در زمینه فرهنگسازی برای ترغیب جوانان به‌ازدواج و افزایش نرخ موالید کار می‌کنند.

وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه گیلان نیز در حال تهیه طرحی با فرمول جدید برای ارتقای کمی و کیفی ازدواج و زادو ولد است،‌ می‌افزاید: افزون بر این دستگاه‌های اجرایی استان در حال برنامه‌ریزی برای ارائه خدماتی هستند که انگیزه و رغبت جوانان را برای ازدواج و باروری افزایش دهد.

فقر فرهنگی؛ افزایش جمعیت

در حالی که گیلان پیرترین استان کشور لقب گرفته، سیستان و بلوچستان با 38 درصد جمعیت کمتر از 15 سال، جوان‌ترین استان کشور است. در این استان نرخ موالید 33 در هزار است که از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به وجود فرهنگ تعدد‌زوجات و چند همسری بودن می‌گوید: فرهنگ غالب در این سرزمین شرایطی را رقم زده که زنان متعدد یک مرد در رقابت با هم و برای جلب رضایت همسر، فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورند، این در حالی است که یک زن حتی پس از 9 بار زایمان اگر توان باروری را به هر دلیل از دست بدهد دیگر به دردنخور محسوب شده و هم خود و هم همسرش مرگ را به زندگی وی ترجیح می‌دهند تا زنده بودن و عقیم شدنش.

ملیحه غریبی در عین حال می‌افزاید: افزایش جمعیت در این استان که ظرفیت اشتغال آن بسیار کم و نرخ فقر و بیکاری بالاست، تنها باعث تشدید فقر و بیکاری، افزایش جرم و جنایت، فحشا و فقر فرهنگی می‌شود.

وی درباره فقر فرهنگی مردم این استان می‌گوید: زمانی که زوجین هر دو تالاسمی مینور داشته باشند، 50 درصد آنها به تالاسمی مینور و 50 درصد به تالاسمی ماژور مبتلا می‌شوند، این در حالی است که بر اساس آزمایش‌های پیش از ازدواج تذکر لازم برای ازدواج نکردن به این زوج‌ها داده می‌شود، اما به دلیل فقر فرهنگی و نگرانی از حرف و حدیث مردم، حاضر به برهم زدن این پیوند نامبارک نیستند و از آنجا که به فرزند کم هم قانع نیستند، فرزندان مبتلا به تالاسمی بی‌شمار مینور و ماژور تحویل جامعه می‌دهند.

دو برابر شدن میزان مرگ و میر فرزند دوم به بعد در صورت رعایت نکردن فاصله سه تا پنج سال بین هر زایمان از دیگر مواردی است که این کارشناس به آن اشاره ‌کرده و خاطرنشان می‌کند: باوجود این مخاطرات و اطلاع‌رسانی، زنان این منطقه که در سنین پایین هم ازدواج می‌کنند، هر سال یا هر دو سال یک بار زایمان می‌کنند که این امر افزون بر افزایش مرگ و میر فرزندان، خطراتی را برای مادران آنها به همراه دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که هدف از اجرای برنامه تنظیم خانواده یا حتی اجرا نکردن آن، رساندن جمعیت به میزان مطلوب و متناسب با امکانات یک منطقه است، تاکید می‌کند: اجرا نکردن برنامه تنظیم خانواده و کنترل نکردن جمعیت اگرچه برای بسیاری از استان‌های کشور برنامه خوبی است که حتما باید اجرایی شود، اما برای این استان که همیشه با افزایش جمعیت و فقر مالی و فرهنگی روبه‌رو بوده است، نسخه خوبی نیست و مشکلات استان و مردم و حتی کشور را بیشتر می‌کند.

غریبی معتقد است: اجرای سیاست‌های یکسان در این زمینه برای کل کشور صحیح نیست و باید برای هرمنطقه برنامه متناسب با آن منطقه تهیه و اجرایی شود و در صورتی که قرار به اجرای برنامه یکسانی باشد، یکسان‌سازی شرایط مالی و فرهنگی در نقاط مختلف ضروری است.

جمعیت ایران به ۷۷.۱ میلیون نفر رسید

جمعیت ایران به ۷۷.۱ میلیون نفر رسید

بر اساس برآورد مرکز آمار ایران، جمعیت ایران به ۷۷ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۹۳۰ نفر رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران، بر اساس برآورد مرکز آمار ایران، جمعیت ایران به 77 میلیون و 176 هزار و 930 نفر رسید.

محاسبه جمعیت کشور بر اساس رابطه رشد به صورت زیر انجام میشود:

رابطه رشد عبارت است از : Pn=P0(1+r)n

که در آن Pn پیش بینی جمعیت میانه سال 1390 و P0 جمعیت سرشماری سال 1385 و r رشد جمعیت سالانه کشور است که حدوداً برابر با 0.015 میباشد.

ساعت جمعیتی در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران، در هر لحظه جمعیت کشور را بر اساس اطلاعات مذکور برآورد و نمایش میدهد.

*خانوار ایرانی کم جمعیت شده

بر اساس یکی از نتایج مهم سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 کاهش نرخ رشد جمعیت از 1.62درصد سال 1385 به رقم 1.29درصد سال 1390 کاهش یافته است و بُعد(اندازه) خانوار از 4.03نفر سال 1385 به رقم 3.55نفر در سال 1390 رسیده که باعث هشدار کارشناسان و سیاستگذاران به تجدید نظر در سیاست کنترل جمعیت شد.

بر این اساس به جای سیاست کنترل جمعیت و شعار دو تا بچه کافیه، بحث تشویق به زادآوری جمعیت مطرح شد.

از جمله این سیاستها این که فرزند چهارم نیز مشمول بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد و مرخصی زایمان بانوان افزایش یافته و حتی برای پدر نوزاد نیز مرخصی مختصری در نظر گرفته شد و دولت برای خانوار جوان با سه فرزند یا بیشتر امکانات زمین یا تسهیلات در نظر می‌گیرد.

سیاست توسعه اقتصادی در قانون برنامه پنجم و سند چشم‌انداز کشور ایجاب می‌کند که سیاست کنترل جمعیت تبدیل به سیاست تشویق جمعیت شود، چون جمعیت جوان یکی از عوامل توسعه به شمار می‌رود و کشور نباید به سمت پیر شدن جمعیت حرکت کند.

خورشیدگرفتگی

خورشیدگرفتگی کامل در 23 آبان

تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2012 میلادی در روزهای 13 و 14 نوامبر (23 و 24 آبان) در بخش هایی از نیمکره جنوبی زمین شامل استرالیا و نیوزیلند قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، آخرین خورشید گرفتگی کامل در 11 جولای 2010 میلادی به وقوع پیوست. طی روزهای اخیر ایالت کوئینزلند در شمال استرالیا به عنوان بهترین منطقه رصد خورشید گرفتگی کامل سال جاری میلادی، شاهد حضور شمار زیادی از محققان نجوم است که پس از دو سال انتظار قصد دارند این پدیده زیبا را به صورت مستقیم مشاهده کنند.

این پدیده با توجه به اختلاف زمانی و محاسبه وقت محلی در استرالیا و نیوزیلند روز چهارشنبه و در مناطق دیگر در ساعات پایانی روز سه شنبه روی می دهد.

خورشید گرفتگی روز سه شنبه 13 نوامبر (23 آبان) ساعت 20:35 به وقت گرینویچ (00:05 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) همزمان با طلوع آفتاب در پارک ملی Garig Ganak Barlu استرالیا آغاز شده و با غروب خورشید در حدود 800 کیلومتری غرب شیلی پایان می یابد.

اوج گرفت کامل خورشید یک دقیقه و 41 ثانیه به طول می انجامد.

تنها خورشید گرفتگی سال 2012 در نیمکره جنوبی شامل استرالیا، نیوزیلند، گینه نو، قطب جنوب و بخش های جنوبی آمریکایی جنوبی قابل مشاهده است.

امکان مشاهده آنلاین این رویداد از طریق تارنمای eclipse2012.org.au فراهم است.

داغ ترین دما نقطه زمین

كدام نقطه زمين داغ‌ترين دما را تجربه كرد؟ 

دانشمندان پس از بررسي‌هاي مجدد، عنوان داغترين دماي تجربه شده در جهان را به «دره مرگ» واقع در كاليفرنيا اعطا كردند.

به گزارش ايسنا، پيش از اين شهر العزيزه ليبي با 136.4 درجه فارنهايت اين عنوان را داشت، اما بررسي‌هاي مجدد محققان پس از 90 سال نشان داده كه كاليفرنيا در دهم ژوئيه 1913 با 134 درجه فارنهايت گرمترين دماي جهان را خود تجربه كرده است.

دماي پيشين ثبت شده براي ليبي كه در 13 سپتامبر 1922 در يك پايگاه نظامي ايتاليايي ثبت شده بود، هميشه با ترديد روبرو بود، اگرچه كشور ليبي هميشه با دماهاي بالا روبرو بوده است.

شعر العزيزه در 56 كيلومتري جنوب غرب تريپولي در ساحل مديترانه قرار دارد. اين دريا از تاثير قابل توجهي بر محيط اطراف خود برخوردار بوده كه هيچ كدام از آنها از اين دماي بالاي ثبت شده براي العزيزه برخوردار نبوده‌اند.

دانشمندان با مقايسه دماي ثبت شده براي منطقه با دماهاي ثبت شده پيش و پس از اين سال دريافتند كه آنها با هم سازگار نبوده و به بررسي ركوردهاي تاريخ براي ارزيابي دماهاي معقول پرداختند.

آنها با شناسايي و بررسي كتاب ثبت دماي اصلي دريافتند كه پنج مشكل اصلي در اعلام ليبي براي برخورداري از داغترين دماي جهان وجود دارد: اين تجربه توسط يك ناظر جديد و بي‌تجربه ثبت شده بود، دما با ابزاري سنجيده شده كه حتي در آن زمان نيز قديمي محسوب مي‌شده، محل نظارت نمايشگر محيط اطراف آن نبوده، ميان دماهاي سنجيده شده در ديگر بخشهاي منطقه سازگاري وجود نداشته و با دماهاي ثبت شده پس از آن سال خوانش نداشته است.

اين دانشمندان دريافتند كه دماي اعلام شده تا 12.6 درجه فارنهايت بيشتر از دماي ممكن در آن ناحيه بوده است.

اين اطلاعات به جوامع داراي تجربيات هواي بسيار شديد كمك مي‌كند تا يك برنامه جامع را براي اين شرايط ايجاد كنند.

زلزله های صدسال اخیر کشور

آمار زلزله های صدسال اخیر کشور 

رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه زلزله اهر و ورزقان تاکنون 1300 پس لرزه داشته است، افزود: تیم تحقیقاتی پژوهشگاه برای نصب دستگاه های لرزه نگار عازم این منطقه می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عباسعلی تسنیمی در نشست خبری امروز دوشنبه با اشاره به خطرپذیری کشور افزود: ایران از جمله کشورهایی است که در سند چشم انداز به طور جدی به موضوع زلزله توجه کرده و ما خواهان آن هستیم تا موضوع زلزله از حد قوانین خارج و برای تحقق واقعی ایمنی در کشور گام های اساسی برداشته شود.

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به شواهد تاریخی در خصوص رخ داد زلزله در منطقه تبریز اظهار داشت: زلزله منطقه اهر و ورزقان در عمق 10 کیلومتری رخ داده که شتاب زلزله اول 4 دهم g و شتاب زلزله دوم 5 دهم g بوده است.

وی با اشاره به مقایسه دو زلزله اهر و ورزقان با سایر زلزله های مهم کشور خاطر نشان کرد: شتاب عمودی زلزله بم با بزرگای 6.6 حدود یک g و شتاب افقی آن 7 دهم g  بوده است، همچنین زلزله منجیل با بزرگای 7.3، 6 دهم g و زلزله طبس با بزرگای 7.4، حدود 9 دهم g بوده است.

تسنیمی با اشاره به زمان وقوع زلزله اهر- ورزقان ادامه داد: گسل مسبب این زلزله احتمالا گسل شمال تبریز است که از جمله گسل های مهم منطقه است و با وقوع این دو زلزله در این منطقه ممکن است بر روی ساز و کار گسل های مجاور در فرآیندهای تاریخی که در زلزله های مجاور رخ می دهد، تاثیر گذارد.

بررسی صدساله زلزله های کشور

وی در ادامه با اشاره به زلزله های رخ داده در بین سال های 1900 تا 2010 در ایران یادآور شد: در این مدت 13هزار و 655 زلزله با بزرگای 4 تا 5 در مقیاس ریشتر در کشور رخ داده که از این تعداد 117 زلزله با بزرگای 6 تا 7 ریشتر بوده و یک‌هزار و 354 زلزله نیز با بزرگای 4 و 5 در مقیاس ریشتر رخ داده است.

تسنیمی با بیان اینکه هر 10 سال یک زلزله بزرگ تر از 7 در کشور رخ می دهد، اضافه کرد: براساس داده های موجود هر سال یک زلزله با بزرگای 6 تا 7 و هر 12 سال یک زلزله با بزرگای 5 تا 6 داشته‌ایم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در 10 سال اخیر 14 زلزله با بزرگای بین 6 تا 7 در مقیاس ریشتر رخ داده است، ادامه داد: در این مدت 111 زلزله با بزرگای 5 تا 6 و یک‌هزار و 318 زلزله با بزرگای 4 تا 5 به وقوع پیوسته است.

تسنیمی در عین حال با تاکید بر آنکه در 15 سال اخیر زلزله ای با بزرگای بیش از 7 در کشور نداشتیم، توضیح داد: داده های بدست آمده بر اساس ثبت تاریخی است و ثبت دستگاهی پدیده های زلزله از سی سال اخیر داشته ایم در صورتیکه زلزله های صد سال اخیر کشور از طریق دستگاه بود، آمار زلزله ها دقیق تر بیان می شد.

اعزام تیم تحقیقاتی به منطقه اهر- ورزقان

رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از اعزام تیم های تحقیقاتی به منطقه اهر- ورزقان خبر داد و گفت: به منظور نصب 17 دستگاه لرزه نگاری در منطقه، تیم تحقیقاتی به منطقه اهر- ورزقان اعزام شده است. این تیم به منظور کنترل و مانیتورینگ وضعیت منطقه تحقیقات را انجام خواهد داد.

وی مطالعات ژئوتکنیک منطقه اهر- ورزقان را از دیگر برنامه های تحقیقاتی این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: از سوی پژوهشگاه تیم دیگری متشکل از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به منطقه اعزام شده و ماموریت آنها انجام مطالعاتی در زمینه های لرزه زمین ساخت، ژئوتکنیک، ساخت و ساز و کاهش خطرپذیری تعریف شده است.

وقوع بیش از هزار پس لرزه در اهر- ورزقان

رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به وضعیت پس لرزه های دو زلزله اخیر اهر- ورزقان خاطر نشان کرد: این زلزله تاکنون بیش از یک‌هزار و 300 پس لرزه داشته که این تعداد پس لرزه نشان از حساسیت منطقه و لرزه خیزی آن دارد.

وی همچنین با تاکید بر آنکه تاکنون 105 پس لرزه با بزرگای بیش از 3 در این منطقه رخ داده است، اضافه کرد: این در حالی است که انتظار زمین لرزه در این منطقه وجود نداشت و این وضعیت نشان می دهد مناطق مختلف کشور پتانسیل لرزه خیزی را دارد.

تلاش پژوهشگاه زلزله برای ایجاد آزمایشگاه های تخصصی

تسنیمی ایجاد آزمایشگاه تخصصی در حوزه زلزله شناسی و زمین لرزه را از برنامه های این پژوهشگاه نام برد و اظهار داشت: این پروژه که قرار است در منطقه سوهانک اجرایی شود، شامل آزمایشگاه پیشرفته در زمینه های مربوط به حوزه زلزله است.

وی با اشاره به جزئیات این آزمایشگاه خاطر نشان کرد: این آزمایشگاه شامل سه سیستم به روز در دنیا است که شامل سانتریفیوژ برای مطالعات ژئودینامیک تا 120g، میز لرزه با 6 درجه آزادی و کف و دیوار مقاوم می شود.

وی همچنین یادآور شد: در این آزمایشگاه قادر خواهیم بود تا نمونه های مورد مطالعه را در مقیاس واقعی حفظ کنیم.

انتشار ویرایش چهارم طراحی ساختمان در برابر زلزله

تسنیمی همچنین از ویرایش چهارم استاندارد 2800 خبر داد و در این باره توضیح داد: استاندارد 2800 آئین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله است که نسخه نهایی آن تهیه و تا مهر ماه منتشر خواهد شد.

نادرترین زبان دنیا

نادرترین زبان دنیا 

زبان های بسیار زیادی در نقاط مختلف دنیا وجود دارند ولی برخی از آنها بسیار عجیب هستند به طوری که شاید هیچ کس در دنیا اسم آنها را نیز نشنیده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، زبان ابزاری برای ارتباط بر قرار کردن با دیگر افراد است اما اگر از یک زبان بسیار نادر استفاده کنید برقراری ارتباط برای شما بسیار سخت خواهد بود. این مشکلی است که متکلمان به زبان «هرتوین» با آن رو به رو هستند.

به تازگی سازمان یونسکو زبانی را به عنوان نادرترین زبان دنیا انتخاب کرده است که مردمان «سیرانی» به آن سخن می گویند. این در حالی است که این افراد تنها 4 نفر هستند.

این افراد در روستای «اکین دوزو» واقع در ترکیه زندگی می کنند و به گفته خودشان بر اثر مهاجرتی که به اروپا داشته اند زبانشان در معرض انقراض قرار گرفته است. البته این افراد بسیار نگران این زبانشان هستند چرا که جوانان تمایلی به یادگیری ان ندارند و هر لحظه این زبان رو به نابودی می رود.

سازمان یونسکو با توجه به خطراتی که این زبان را تهدید می کند، آن را به ثبت جهانی رساند تا شاید بتواند یاد آن را پس از انقراض نیز حفظ کند.

نابودی زبان «هرتوین» در حالی در حال رخ دادن است که در 70 سال گذشته نزدیک به 200 زبان نادر دیگر نیز از بین رفته اند و زبان های باستانی کاملا در حال انقراضند.

همایش دولت محلی کارآمد در ایران

همایش دولت محلی کارآمد در ایران

واگذاری امور عمومی محلی به شهروندان و رضایتمندی عمومی که پیامد آن مقبولیت حکومت و توسعه دموکراسی در قالب نظام عدم تمرکز است، مهمترین تئوری اداره امور عمومی در عصر حاضر می باشد. این دیدگاه که فلسفه خود را از سرشت آزاد انسان، تعلق مکانی و حق اداره قلمرو محل زندگی توسط ساکنان می گیرد، در قالب «دولت محلی» ظاهر شده است و موجب می شود تصمیم گیری، اجرا و نظارت درباره امور محلی در چارچوب سیاست های کلی حکومت مرکزی به نهادها و سازمانهای مردمی (نظیر شوراها، شهرداری ها و نهادهای مدنی) و نیز مقامات و نهادهای دولتی محلی (نظیر فرمانداری، شهرداری، بخشداری و ادارات دولتی) واگذار شود. نقش آفرینی و کارکردهای دولت محلی تابع صلاح دید دولت مرکزی است که قبض و بسط قدرت دولت محلی را در کنترل خود دارد.

دولت محلي به صورت واقعيتي انكارناپذير و ضرورتي رو به گسترش در جهان در آمده است تا جایی که دولت مركزي بدون دولت محلي از نظر ارتباط با شهروندان دچار خلأ مي­شود. مهمترین عوامل گسترش دولت محلي در جهان را می توان بصورت زیر بیان کرد:

الف) توسعه بوروكراسي و ناتواني دولت­هاي ملي در رفع نيازهاي حياتي امور محلي.

ب) پيدايش مقتضيات جديد و ديدگاه­هاي محلي، رشد آگاهي­ها و مطالبات مردم از دولت.

ج) کاهش سطح اقتدار دولت­ها در برابر فشار تقاضاي ملت­ها و كاهش ميزان اطاعت­پذيري و انقياد مردم از حكومت­ها.

در جمهوری اسلامی ایران ساختار نهادهای حکومتی بر اساس قانون اساسی به شکل متمرکز (ساختار بسیط) در آمده است آن گونه که نظام سیاسی در حوزه ساختاری بیش از اندازه متمرکز شده است. با توجه به تحولات صورت گرفته در دهه اخیر و اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا زمینه شکل گیری و توسعه نوعی از دولت محلی در ایران شکل گرفته است، به گونه ای که امروزه می توان از شوراهای اسلامی و شهرداری ها (به ویژه در کلان شهرها) به عنوان نماد اصلی دولت محلی در ایران نام برد.

اهداف همایش:

  • گسترش و نهادینه سازی مفهوم دولت محلی
  • تبیین اهمیت و ضرورت تشکیل دولت محلی در ایران
  • تبیین جایگاه و وظایف سازمانها و نهادهای کشور در دولت محلی
  • ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل نظر میان سازمانهای اجرایی و اندیشمندان و محققین دانشگاهی
  • آشنایی دانشجویان، پژوهشگران و مسئولین اجرایی با جدیدترین یافته های پژوهشی در حوزه دولت محلی
  • دستیابی به راهکارهای علمی و عملی برای سیاستگذاری و تصمیم گیری مناسب در حوزه سیاست داخلی
  • تحلیل وضعیت موجود دولت محلی در ایران

محور‌های همایش:

الف) مبانی نظری

- مبانی و مفاهیم دولت محلی

- نظریه های دولت محلی

- دولت محلی و تمرکز زدایی

- انواع دولت محلی و شیوه های اداره آن

- کارکردها و وظایف دولت محلی

- دولت محلی و حکمرانی مطلوب

- فلسفه دولت محلی، رویکردها و چالش ها

- سرمایه اجتماعی و حکمرانی شهری

- حکمرانی شهری و مدیریت شهری

- دولت محلی و امنیت ملی

- دولت محلی و امنیت اجتماعی

- دولت محلی و فضای سایبر

- رابطه دولت محلی و حکومت مرکزی

ب) سیر تاریخی و تجارب جهانی

- سیر تحول دولت محلی در جهان

- سیر تحول دولت محلی در ایران

- دولت محلی در اروپا

- دولت محلی در آسیا

- دولت محلی در آفریقا

- دولت محلی در آمریکا

- دولت محلی در اقیانوسیه

ج) دولت محلی در ایران (وضع موجود)

- دولت محلی و سیاستگذاری محیطی در ایران

- دولت محلی و جامعه مدنی در ایران

- تحلیل فضایی ساختار دولت محلی درایران

- دولت محلی و توسعه محلات شهری در ایران

- کلانشهرهای توسعه محور در چارچوب دولت محلی در ایران

- دولت محلی و اصل تمرکز زدایی در ایران

- دولت محلی و تجربه دموکراسی در ایران

-دولت محلی و اقوام

- شکل گیری دولت محلی در ایران

- جایگاه دولت محلی در قانون اساسی ایران

- ارتباط بین انقلاب اسلامی، شعارها و دولت محلی در ایران

- کارکردهای دولت محلی در ایران

- رابطه بین دولت محلی و توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران

- فرهنگ سیاسی و دولت محلی در ایران

- تجربه دولت محلی در تهران

- جهانی شدن و محلی شدن امور در ایران

- شهرداری و توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران

- شورای اسلامی شهر و توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران

- شورایاری ها و توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران

د) چشم انداز دولت محلی در ایران

- جایگاه فضای سایبر در دولت محلی در ایران

- دولت محلی کارآمد در ایران

- محله محوری نمادی از دولت محلی در ایران

- دولت محلی شهری و چالش های فراروی آن در ایران

تاریخ برگزاری همایش دولت محلی:

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات

06/08/1391

اعلام نتایج داوری چکیده مقالات

23/08/1391

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات

15/10/1391

اعلام نتایج داوری اصل مقالات

30/10/1391

زمان برگزاری همایش

04/11/1391

دبیرخانه همایش:

تهران، خیابان نجات الهی، تقاطع ورشو، بوستان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، گروه جغرافیا،

کد پستی:1598666711   www.iag.ir/localgovernment

تلفن تماس: 88809566-021

دبیر همایش: دکتر برزین ضرغامی

دبیر کمیته علمی: دکتر سیدموسی پور موسوی

دبیر کمیته اجرایی: یحیی میرشکاران

دانلود رایگان کتابهای الکترونیکی

پایگاه های دانلود رایگان کتابهای الکترونیکی

یکی از دغدغه‌ها‌ی دانشجویان و به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تهیه کتاب‌های علمی روز و جدید به زبان لاتین و مرتبط به واحدهای دروس و پروژه‌های دانشگاهی است که غالبا با قیمت های بالا به فروش می‌رسد و یا فیلتر و تهیه آن برای دانشجویان مشکل است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرنامه دانشجویان، لیست سایت هایی که کتابهای مورد نظر را به صورت رایگان در قالب ورد و پی‌دی‌اف در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهد را به صورت زیر برای رفاه حال دانشجویان جمع‌آوری نموده است:

نام سایت

توضیحات

Ebookee

یک منبع مناسب در زمینه دانلود کتابهای علمی

FreeBookSpot

شما می توانید در این سایت به جستجو و دانلود کتاب در مباحثی نظیر برنامه نویسی، مهندسی، موضوعات علمی، داستانی و … بپردازید

Free-eBooks

وب سایتی که از طریق آن علاوه بر یافتن کتب مختلف، قادر به دانلود مجله های معروف حهان نیز می باشید.

FreeComputerBooks

در آن می توانید کتاب های مختلفی را در زمینه کامپیوتر بیابید. مزیت این سایت، دسته بندی ایده آل آن است که علاوه بر داشتن ۱۲ دسته اصلی، شامل ۱۵۰ زیر دسته مختلف است که جهت یافتن کتاب مورد نظرتان بسیار مفید خواهند بود.

FreeTechBooks

کتاب های مختلفی را در زمینه مهندسی و علوم کامپیوتر را می توانید در آن بیابید.

Scribd

وب سایتی جهت به اشتراک گذاری فایل ها با فرمت برنامه های مختلفی نظیر Word، Excel، PowerPoint و PDF می باشد.

Globusz

یکی از وب سایت های معروف در زمینه دانلود کتاب های رایگان است!

KnowFree

کاربران این وب سایت به مبادله کتاب ها، آموزش های ویدیویی و سایر موارد این چنینی به صورت رایگان در آن می پردازند.

OnlineFreeEbooks

شامل ۹ دسته بزرگ در زمینه کتاب های بازرگانی، مهندسی، سخت افزار، برنامه نویسی و … می باشد که قابلیت دانلود به صورت رایگان را دارا می باشد.

MemoWare

اگر پاکت پی سی دارید احتمالا این وب سایت برای شما بسیار مناسب است چرا که فرمت کتاب های آن هماهنگ با دستگاه هایی نظیر همان است.

EBookLobby

دیتابیسی نه چندان کامل در کلیه زمینه ها

OnlineComputerBooks

شامل کتاب های مختلفی در زمینه های رایج است.

GetFreeeBooks

کلیه کتاب های موجود در این وب سایت، کتاب هایی هستند که به صورت قانونی امکان دانلود را دارند.

libgen

داروخانه کتاب

TheOnlineBooksPage

لیست بیش از ۳۰۰۰۰ کتاب رایگان موجود در سطح نت!

morefreeebooks.net

در کلیه زمینه ها

Project Gutenberg

دیتابیسی شامل بیش از ۳۳۰۰۰ کتاب الکترونیک در فرمت های مختلف.

Scribd

کتاب های مورد نظرتان را پیدا کنید، بخوانید و برای دیگران به اشتراک بگذارید.

ManyBooks.net

بیش از ۲۹،۰۰۰ کتاب رایگان در دسترس وجود دارد.

Get Free e-Books

سایت رایگان کتابهای الکترونیک که در آن شما می توانید کتاب کاملا رایگان دانلود کنید.

The eBook Directory

دسترسی به هزاران کتاب که بسیار عالی دسته بندی شده اند.

PDFoo

کتاب های مختلف در زمینه های کسب و کار، کامپیوتر، مهندسی، تجارت آزاد، پادکست ها و … موجود می باشد.

KnowFree

۱۱۰۰۰ کتاب الکتورنیک در دسته بندی های مختلف

ebooks-space

دانلود رایگان کتابهای وب سایت در زمینه هایی مانند کامپیوتر، IT، برنامه نویسی زبان، توسعه نرم افزار، آموزش و طراحی پایگاه داده ها در قالب فایل PDF و CHM.

bibliotastic

این سایت بدرد نویسندگان جوانی می خورد که تمایل دارند بازخورد مطالب خود را توسط مخاطبان ببینند.

Globusz

پلت فرمی که برای نویسندگان جدید آزمون مهارت های نوشتن خود را توسط خوانندگان واقعی فراهم می کند.

avidpdf

موتور جستجوری فایل های pdf

MemoWare

شما می توانید در میان عنوان، نویسنده و توضیحات، نام نویسندگان، تاریخ اضافه شده، میانگین رتبه، رده، فرمت سند، بستر های نرم افزاری PDA و گزینه های زبان جستجو کنید.

Diesel E-book Store

جستجو و دانلود کتاب در زمینه های مختلف

Read Easily!

کتابخانه دیجیتال با قابلیت های جالب برای خواندن کتاب در محیط سایت

BookBooN

تمام کتاب ها را می توان بدون ثبت نام دریافت کنید. این کتابهای الکترونیک قانونی و منحصرا برای Bookboon نوشته شده

Planet eBook

این سایت حاوی لیست بزرگی از کتابهای رایگان در موضوعات مختلف است.

PDF Search Engine

همانطور که از نام نشان می دهد موتور جستجوی PDF یک ابزار برای پیدا کردن کتابهای آنلاین رایگان است.

eBook Junkie

شما می توانید تعدادی از کتابهای الکترونیک رایگان قابل دانلود از این سایت دریافت کنید.

uFindBook

دانلود کتابهای الکترونیک رایگان بیش از ۲۰۰،۰۰۰ عنوان طبقه بندی شده را در فرمت PDF، CHM، HTML

E-Books Directory

ین سایت حاوی لیست بزرگی از کتابهای رایگان در موضوعات مختلف است.

PDF Geni

یک موتور جستجو است

e-books Download Free

دانلود محبوب ترین کتابها به صورت رایگان

bookglutton

ایجاد شبکه اجتماعی گرداگرد یک کتاب و دعوت دوستان برای دیدن آن

Book-Bot

دیتابیسی شامل ۱۴۵۷۱ کتاب الکترونیک

e-Book Lobby

کتابهای رایگان را به دسته های مختلف تقسیم شده است. طیف وسیعی از کسب و کار، هنر، محاسبات و آموزش و پرورش.

PlanetPDF

لیست نه چندان کامل از کتابهای رایگان

PDF Gallery

گالری از کتابهای مختلف از دسته های مختلف

کوتاه ترین و طولانی ترین روزه های جهان

کوتاه ترین و طولانی ترین روزه های جهان

به گزارش «روزگار نو»، با گذشت یک سال، ماه مبارک رمضان در حالی بازگشت که مسلمانان، بویژه در خاورمیانه، حوادث دوران سازی را رقم زدند و تجربه کردند. بهار قرآن در حالی به این بخش از جهان بازگشت که بهار بیداری اسلامی، نیازمند تلاش و تدبیر مضاعف است.

در این گزارش با کوتاه ترین و طولانی ترین ساعات روزه داری آشنا می شویم. (با تذکر این نکته که مقدار زمان به صورت متوسط در نظر گرفته شده است؛ هم از نظر گستره جغرافیایی و هم از جهت روزهای ماه).

آرژانتین؛ به سبب قرار گرفتن در نقطه جنوبی آمریکای جنوبی، کوتاه ترین زمان روزه داری را داراست با 9 ساعت و 30 دقیقه

استرالیا؛ به دلیل قرار داشتن در جنوب کره زمین، 10 ساعت

برزیل؛ 11 ساعت

کنیا؛ 12 ساعت

مکزیک؛ 13 ساعت و 20 دقیقه

مغرب؛ 14 ساعت

چین؛ 14 ساعت

یونان؛ 14 ساعت و 30 دقیقه

ژاپن؛ 14 ساعت و 30 دقیقه

ایالات متحده؛ 15 ساعت

ایران؛ 16 ساعت

فرانسه؛ 16 ساعت

عربستان؛ 16 ساعت

انگلیس؛ 16 ساعت و 30 دقیقه

مصر؛ 16 ساعت و 30 دقیقه

آلمان؛ 16 ساعت و 30 دقیقه

کانادا؛ 18 ساعت

هلند؛ 18 ساعت و 30 دقیقه

ایسلند؛ 20 ساعت و 20 دقیقه

دانمارک با 21 ساعت طولانی ترین روز را دارد.

مراسم تشییع و ختم پرفسور محمدحسن گنجی

انالله و انا الیه راجعون

پرفسور محمد حسن گنجی- پدر جغرافیای نوین و هواشناسی ایران درگذشت
 
با نهایت اندوه، درگذشت پرفسور محمد‌حسن گنجی را به آگاهی همگان می‌رساند. استاد دکتر محمد‌حسن گنجی در سال 1289 هجری شمسی در بیرجند به دنیا آمد، عمری به نیک‌نامی زیست و شاگردان بسیار پرورد؛ جغرافیای نوین، هواشناسی و دانشگاه بیرجند را بنیان گذاشت.
سال‌های بسیار استاد دانشگاه، رئیس دانشکده، معاون و رئیس دانشگاه، معاون وزیر، استاد ممتاز و رئیس منطقه‌ای هواشناسی جهانی بود.
استاد دکتر محمد‌حسن گنجی روز پنج‌شنبه 29 تیر 1391، ساعت 10 شب پس از 102 سال زندگی پرافتخار در آستانه ماه مبارک رمضان به رحمت ایزدی پیوست.

روانش شاد و یادش گرامی باد.
 
مراسم تشییع پیکر، یکشنبه- 1 مرداد- ساعت 10:30- مقابل دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
مراسم تشییع و خاکسپاری، دوشنبه 2 مرداد- 9 صبح- در بیرجند
مراسم ختم، سه‌شنبه 3 مرداد- ساعت 11:30- مسجد دانشگاه تهران
مراسم ختم، سه‌شنبه بعداز ظهر 3 مرداد- ساعت 17-15- در مصلی بیرجند
مجلس بزرگداشت، پنج‌شنبه 5 مرداد - ساعت 19:30-18- تهران، میدان فاطمی، مسجد نور

درگذشت پدر علم جغرافیای ایران

پدر علم جغرافیای ایران درگذشت.

دکتر گنجی، در سال ۱۳۵۴ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران‎ انتخاب شد. وی در بیست و نهمین کنگرهٔ ‏اتحادیهٔ بین المللی جغرافیایی در کره‎ ‎جنوبی در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان ‏برجستهٔ جهان شناخته شد و‎ ‎سازمان هواشناسی جهانی، جایزه علمی سال ۲۰۰۱ خود را به وی اعطا ‏کرد.

به گزارش مشرق، دکتر گنجی، 28 تیرماه بر اثر زمین خوردن در منزل شخصی خود، دچار خونریزی مغزی شد. پس از آن، ایشان به بیمارستان پیامبران منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت؛ ولی دیشب در این بیمارستان از دنیا رفت.
جزئیات مراسم ایشان متعاقباْ اعلام خواهد شد.

گزیده زندگینامه پرفسور گنجی

دکتر محمد حسن گنجی، در ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۱ خورشیدی در بیرجند به دنیا آمد. پس از پایان ‎تحصیلات مقدماتی در ‏مدرسه شوکتیه بیرجند، وارد دارالمعلمین عالی تهران شد و در‎ ‎رشته تاریخ و جغرافیا به دریافت درجه کارشناسی ‏نائل گردید. سپس به‎ ‎عنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شده و در دانشگاه ویکتوریا منچستر انگلستان به تحصیل ادامه داده و در سال ۱۳۱۷، لیسانس تخصصی خود را در جغرافیا اخذ نمود.
وی بار دیگر در سال ۱۳۳۱، با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شد و دکتری خود را در رشته جغرافیا، از دانشگاه کلارک دریافت داشت.
دکتر ‏گنجی پس از بازکشت به ایران در دانشگاه تهران، مشغول به تدریس شد و با درجه استادی در سال ۱۳۵۸ بازنشسته گردید. با این حال وی هیچ گاه دست از کار نکشید و از سال ۱۳۶۴ با مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، آغاز نمود. وی از سال ۱۳۷۰ به عنوان مشاور رئیس دانشکده علوم زمین با دانشگاه شهید بهشتی همکاری‏‎ ‎داشت.
وی علاوه بر مدیریت گروه جغرافیا، ‏ریاست دانشکده ادبیان و علوم انسانی و معاونت‎ ‎دانشگاه تهران، پیش از انقلاب اسلامی، ریاست اداره کل هواشناسی ایران و ریاست هواشناسی‎ ‎منطقه آسیا را نیز بر عهده داشت و  عضو کمیته ‏اجرایی سازمان هواشناسی جهان بود.
‎دکتر گنجی در کنار فعالیت‎ ‎خود در دانشگاه تهران، از مهرماه ۱۳۳۵ تا ‏مهرماه ۱۳۴۷ ریاست اداره کل هواشناسی‎ ‎ایران را نیز عهده دار بود. در این مدت، وی نماینده ثابت دولت ‏ایران در سازمان‎ ‎هواشناسی جهانی، به مدت ۵ سال ریاست هواشناسی منطقه آسیا(به مدت ۵ سال) و ‏عضویت‎ ‎کمیته اجرایی سازمان مزبور را برعهده داشت.
دکتر گنجی از اردیبهشت ماه ۱۳۴۲ تا‏‎ ‎مهرماه ‏‏۱۳۴۷ معاونت پارلمانی وزارت راه و در زمان ریاست دانشگاهیِ پروفسور رضا، از‎ ‎سال ۱۳۴۷ به مدت ‏یک سال پست معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران را عهده دار شد‎. آنگاه پس از چندی مشاور دانشگاه گردید ‏و سپس از خردادماه ۱۳۵۳ عهده دار ریاست‏‎ ‎دانشکده ادبیات و علوم انسانی گردید و تا پایان خدمت ۳۷ ساله ‏ی دانشگاهی خود در این‎ ‎سمت باقی بود.
وی در بهمن ماه ۱۳۵۴ به افتخار بازنشستگی نائل آمد و از ‏مهرماه‎ ۱۳۵۴ ‎تا پایان سال ۱۳۵۷ ریاست مؤسسه آموزش عالی امیر شوکت الملک علم بیرجند را‏‎ ‎برعهده ‏داشت.
وی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ مشاور رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح‎ بود. و از سال ۱۳۷۳ نیز با سمت مشاور دانشکده علوم زمین‏‎ ‎دانشگاه شهید بهشتی در طراحی و ‏اجرای برنامه‌ها مشارکت داشته‌است.
همچنین از سال‎ ۱۳۶۵ ‎عضویت بخش جغرافیایی سازمان مطالعه و ‏تدوین کتب دانشگاهی (سمت) را دارا بوده‎ ‎و با بیشتر دانشگاه‌های تهران بویژه دانشگاه تربیت مدرس ‏در دوره‌های دکترای‎ ‎جغرافیا تدریس همکاری داشته‌است.
وی همچنین عضویت کمیته رهبری اطلس اقلیمی ‏ایران را‎ ‎در سازمان هواشناسی برعهده داشته‌است.

از دیگر مشاغل وی می‌توان به موارد زیر اشاره‎ ‎کرد:
‏عضو مادام العمر انجمن جغرافیائی انگلستان
عضو سابق انجمن سلطنتی مردم‎ ‎شناسی انگلستان و ایرلند
عضو شورای عالی آمار
عضو هیأت تحریریه دائره المعارف‎ ‎بریتانیا
عضو افتخاری انجمن ‏آمریکایی پیشرفت علوم
عضو شورای عالی مردم شناسی‎
عضو انجمن جغرافیائی کشورهای آسیا و ‏آفریقا
عضو کمیته ملی آبشناسی (یونسکو‎)
عضو هیأت ممیزه دانشگاه تهران
عضو کمیسیون ‏بورسهای دانشگاهی
عضو کمیسیون‎ ‎همکاری فرهنگی ایران و فرانسه (دانشگاهی)
عضو کمیته ‏جغرافیائی فرهنگستان ایران‎
عضو شورای عالی جغرافیائی وابسته به سازمان جغرافیائی کشور
عضو کمیته‎ ‎برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش
عضو هیأت امنای مدرسه عالی بازرگانی رشت
‎عضو هیأت امنای مدرسه عالی علوم اراک
عضو هیأت امنای مدرسه عالی فنی تهران
‎عضو ‏اتحادیه انحمن‌های علمی
رئیس اولین کنگره جغرافیدانان ایران ۱۳۵۲
عضو‎ ‎شورای دانشگاه ‏تهران
اولین رئیس انجمن جغرافیدانان ایران ۱۳۵۳ تا‏‎ ۱۳۵۷‎

ایشان‎ ‎همچنین دارای نشان درجه سه در خدمات دولتی را دریافت کرده‌است. دکتر گنجی از اوایل‎ ‎انقلاب ‏تا هم اکنون بالغ بر ۶۳ لوح تقدیر از مراکز آثار و مفاخر علمی، چهره های‏‎ ‎ماندگار، انجمن‌های علمی ‏جغرافیایی و دانشگاه‌ها دریافت کرده ‌است.

واکنش پدر کویر ایران به ادعای جنجالی

واکنش پدر کویر ایران به ادعای جنجالی

پدر کویر ایران درباره تأثیر کشورهای استکباری بر خشکسالی‌های ایران گفت: اصلاً چنین چیزی امکان ندارد، آمریکا اگر قدرت ایجاد تغییر در اقلیم و خشکسالی در ایران را داشت اول طوفان‌های کشور خودش را کنترل می‌کرد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، پروفسور پرویز کردوانی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه کشورهای استعماری و استکباری باعث تغییر اقلیم و ایجاد خشکسالی در بخش جنوبی ایران شده‌اند، گفت: این موضوع را بارها مقامات دولتی گفته‌اند که برخی کشورها نمی‌گذارند جریان هوایی که از کشور ما می‌خواهد بگذرد وارد ایران شود اما به هیچ وجه هیچ کشوری با هر قدرتی که باشد نمی‌تواند تغییر در آب و هوای کشورها ایجاد کند.
 
وی در ادامه افزود: نظریه‌های اینچنینی بارها اعلام شده است به طوری که عده‌ای در دوره‌ای گفتند با گرم شدن کره زمین یک آینه بزرگ می‌توانیم در شهری مثل تهران بگذاریم تا آفتاب از طریق آن آینه برگردد و هوای تهران خنک شود که این هم اصلا امکان ندارد.
 
پدر کویر ایران گفت: هیچ کسی نمی‌تواند آب و هوا را تغییر دهد بلکه تنها نوسانات اقلیمی رخ می‌دهد به طور مثال بارندگی امسال تهران 3 برابر سالهای قبل بوده است.ممکن است نوسان اقلیمی رخ دهد و سال آینده بارندگی‌ها کم شود.
 
نویسنده کتاب "خشکسالی و راه‌های مقابله با آن" ادامه داد: تنها دوران‌های طبیعی می‌توانند تغییرات آب و هوایی ایجاد کنند مثل عصر یخبندان.
 
کردوانی با تأکید بر اینکه آب و هوای ایران آب و هوای خشک و گرم است ،گفت: کشورهایی مثل آمریکا اگر قدرت داشتند که در کشوری مثل ایران خشکسالی ایجاد کنند می‌رفتند طوفان‌های کشورهای خودشان را کنترل می‌کردند.
 
وی درباره نظریه هارپ که بر ایجاد خشکسالی‌ تأکید دارد، نیز گفت: کاملا این نظریه را رد می‌کنم، بشر به هیچ وجه نمی‌تواند آب و هوای کره زمین را عوض کند تمام این نظریه‌ها تنها حرف هستند.
 
پدر کویر ایران ادامه داد: طی سالهای گذشته برای جلوگیری از روند خشکسالی در ایران طرح‌های مختلفی ارائه شد که تمام آن طرح‌ها را بنده رد کردم چون اصلا امکان ندارد جریان آب و هوای بزرگ در یک کشور را تغییر داد به طور مثال نظریه‌ای را اعلام کرده بودند که آب خلیج فارس را در چاله جازموریان، بیابان لوت و دشت کویر پمپاژ کنند تا در این مکان‌ها هم دریاچه ایجاد شود که غیرممکن بود.
 
کردوانی افزود: در مقطعی شکافتن کوه البرز را پیشنهاد کردند تا آب و هوای شمال به تهران منتقل شود یا در زمان آقای هاشمی رفسنجانی طرحی ارائه کردند که با یک کانال کشتی‌رو، خلیج فارس را به خزر وصل کنند تا آب و هوا در کشور تغییر کند پس از آن هم در دوره خاتمی موضوع پیگیری شد اما چون این طرح ‌ها قطعاْ با شکست مواجه می‌شد آن‌ها را رد کردم.
 
وی به طرح این موضوع در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز اشاره کرد و گفت: حمید بهبهانی نیز طرحی مشابه طرح کانال خلیج فارس به خزر را ارائه کرد که با ارائه دلایلی باز هم این طرح را به دلیل بی اثر بودن مردود اعلام کردم.
 
پدر کویر ایران درباره موضوع گرد و غبار و اینکه آمریکا در پشت قضیه ورود گرد و غبار به ایران است، گفت: آمریکا قصدش نابودی عراق بود و گرد و غبار ایجاد شده در عراق که به ایران هم وارد می‌شود نتیجه جنگ آمریکا و عراق است و ربطی به ایران ندارد.
 
کردوانی افزود: گرد و غبار در ایران ریشه‌های دیگری غیر از عراق هم دارد بخشی از گرد و غبار از شرق اردن قسمت مرکزی عربستان و بخشی از صحرای آفریقا وارد کشور می‌شود.

منبع: مشرق نیوز

آخرین فرصت تعیین دقیق قبله در سال ۹۱

تعیین دقیق قبله در سال ۹۱

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: یكشنبه ۲۵ تیر بار دیگر فرصت دارید از دانش ستاره شناسی برای امری دینی و اجتماعی بهره ببرید.
به گزارش مشرق، مهندس 'مسعود عتیقی' روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: برای مسلمانان جهت دقیق قبله به ویژه در مساجد و نمازخانه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

عتیقی ادامه داد: ساعت ۵۷: ۱۳ دقیقه ظهر یكشنبه ۲۵ تیر لحظه اذان ظهر در مكه مكرمه است و خورشید دقیقاً عمود بر خانه خدا می تابد به نحوی كه خانه خدا سایه نخواهد داشت.

وی افزود: اگر در این لحظه در هركجای زمین كه خورشید در آسمان است به سمت خورشید بایستید دقیقاً به سمت قبله هستید.

وی خاطر نشان كرد: برای این منظور كافی است یك شاقول را به زمین عمود كنید و امتداد سایه به سمت خورشید را علامتگذاری نمایید و سمت دقیق قبله در مكان مورد نظر شما تعیین می شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران هشدار داد: مراقب باشید كه هرگز به خورشید مستقیم نگاه نكنید.

عتیقی اشاره كرد: دو بار در سال یكی هفت خرداد و دیگری ۲۵ تیر، هنگامی كه خورشید به میل ۵/ ۲۳ درجه در اول تابستان می رود و باز به سمت استوای آسمان باز می گردد، میل خورشید ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه كمان (قوس) و منطبق با عرض جغرافیایی خانه كعبه و یا همان بیت العتیق است و از طریق محاسبه مكان خورشید و زمان ظهر مكه كه خورشید به نصف النهار محلی ناظر و در خانه خدا به سمت الراس می رسد می توان جهت دقیق قبله را مشخص نمود.

وی افزود: در روزهای قبل و بعد از این تاریخ نیز این دقت پایین تر آمده ولی باز هم بر اساس پژوهشهای صورت گرفته از سوی اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران می توان با تقریب خوبی جهت قبله را تعیین نمود.

زلزله‌خیزترین نقاط دنیا

زلزله‌خیزترین نقاط دنیا 

«زلزله همواره ذهن ما ایرانیان را به خود مشغول کرده است و بسياری از ما همواره این ترس مزمن را همراه خود داریم. مطالعه‌اي درباره زلزله خیزترین نقاط دنیا و نيز اظهارنظرهای گاه به گاه مسئولان که درباره این پدیده و تبعات آن صحبت می‌کنند،‌ این ترس مزمن را توجیه می‌کند.»

خبرآنلاين در مطلبي در اين زمينه آورده است: «البته مردم در ژاپن زیستن با این پدیده را یاد گرفته‌اند، اما ما مدارا با ترس چه خواهد شد را. مناطق زلزله خیز دنیا در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند، اما در تقسیم بندی دقیقتر پنج شهر یا نقطه دنیا، زلزله‌خیزترین شهرهای جهان محسوب می‌شوند.

کمربند پیرامون اقیانوس آرام؛ دو سوم

بیش از دو سوم زمین لرزه‌های جهان در این منطقه با دو سمت شرقی (سواحل غربی قاره‌های آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی) و غربی اقیانوس آرام (سواحل شرقی روسیه، چین، ژاپن، گینه، استرالیا و زلاندنو) رخ می‌دهد.

پوسته زمین در گرده ماهی وسط اقیانوس اطلس در حال زایش بوده و عرض اقیانوس اطلس در حال افزایش است. به عکس دو سوی اقیانوس آرام تحت فشار است و سواحل چین و ژاپن و کالیفرنیای آمریکا همواره شاهد زمین لرزه‌های شدید است.

جالب اینکه در سواحل اقیانوس اطلس کمتر زمین لرزه رخ می‌دهد. در سواحل غربی قاره‌های اروپا و آفریقا به ندرت زمین لرزه‌های شدید رخ می‌دهد. سواحل شرقی آمریکای شمالی و جنوبی نیز آرام و کم خطر است.

کمربند آلپاید یا آلپ – هیمالیا؛ 20 درصد

این منطقه از كوه‌های آلپ اروپا تا رشته کوه‌های هیمالیا در شمال هند که تا اندونزی نیز ادامه دارد، امتداد يافته است. حدود 20 درصد زمین لرزه‌ها، روی این کمربند رخ می‌دهد. این زمین لرزه‌ها اغلب کم عمق هستند و تلفات جانی و زیان‌های مالی زیادی به بار می‌آورند.

کشورهای اندونزی، هند و نپال، افغانستان و پاکستان، ایران، ارمنستان، ترکیه و جنوب ایتالیا روی این کمربند قرار دارند.

کمربند میانی اقیانوس اطلس؛ 10 درصد

حدود 10 درصد زمين لرزه‌ها روی این کمربند رخ می‌دهد. کارشناسان از روی ثبت و اندازه‌گیری 30 هزار زلزله طی سال‌های 1961 تا 1967 توانسته‌اند به طور علمی یک نقشه زلزله‌خیزی برای جهان ارائه دهند که کمربندهای لرزه خیز اصلی زمین همراه با عمق کانونی زلزله‌ها روی نقشه مشخص است.

زلزله‌های ایران، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و ترکیه معمولا کم عمق هستند و کیفیت پایین ساخت و ساز در این کشورها سبب می‌شود که تلفات جانی و زیان‌های مالی زمین لرزه‌ها در این کشورها بسیار گسترده باشد.

شهرهای زلزله‌خیز جهان

لس‌آنجلس، آمریکا: زلزله همیشه بخشی از گذشته لس‌آنجلس را تشکیل داده است. در سال 1994 زلزله‌ای به‌شدت 6.7 ریشتر منطقه نورثریج این شهر را به‌شدت لرزاند و با وارد کردن خساراتی وحشتناک به بزرگراه‌ها، جان بیش از 70 نفر را گرفت و خسارتی بالغ بر 20 میلیون دلار به بار آورد.

اما این تعداد در برابر خسارتی که زلزله بعدی در لس‌آنجلس به‌جا خواهد گذاشت کاملا ناچیز است. آخرین زلزله بزرگ با شدت 7.9 ریشتر در این منطقه در سال 1857 رخ داده است.

پس از زلزله نورثریج در این شهر، اقدامات ایمنی و ضد‌زلزله فراوانی صورت گرفته و تجهیزات اورژانسی در این شهر در حد بالایی بهبود پیدا کرده است.

توکیو، ژاپن: در سال 1923 زلزله‌ای شدید این شهر را لرزاند و در حدود 150 هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند.

با وجود اینکه پس از این زلزله ساختمان‌ها در ژاپن در برابر زلزله مقاوم‌سازی‌ شده و به مقاوم‌ترین ساختمان‌ها در جهان تبدیل شده‌اند، زلزله‌ای مشابه سال 1923 که به اعتقاد دانشمندان وقوع آن اجتناب‌ناپذیر است، می‌تواند در حدود 10 هزار انسان را به کام مرگ بکشاند و در حدود یک تریلیون دلار خسارت مالی وارد کند.

سوماترا، اندونزی: منطقه حلقه آتش نیم‌دایره‌ای که از صفحات زمینی فعال و آتشفشان‌های خروشان در کناره اقیانوس آرام برخوردار است، منطقه‌ای است که از نیوزیلند تا شیلی را دربرمی‌گیرد.

این منطقه زلزله خیزترین بخش سیاره زمین است و بر همین اساس متحمل زلزله‌های شدید، انفجارهای آتشفشانی و سونامی‌های متعدد شده است.

آخرین سونامی که در این منطقه رخ داد، در اثر زلزله‌ای با شدت 9.3 در ساحل شمالی سوماترای اندونزی رخ داده و در حدود 230 هزار کشته بر جا گذاشته است.

اندونزی به‌صورت مداوم درمعرض وقوع زلزله قرار دارد که آخرین آن در سپتامبر سال‌ 2009 با شدت 7.6 در حدود 1000 کشته بر جا گذاشت.

شمال غرب اقیانوس آرام: ساکنان منطقه باران‌خیز کاسکادیا (منطقه‌ای در محدوده اورگان تا بریتیش کلمبیای جنوبی) شاید معتقد باشند که زلزله یکی از مشکلات همسایگان آنها در ایالت کالیفرنیاست، اما این منطقه در واقع روی یکی از خطرناک‌ترین گسل‌های جهان قرار گرفته است.

نکته قابل تامل این است که زلزله‌های بزرگ در این منطقه به ندرت رخ می‌دهد. جدیدترین زلزله‌ای که در تاریخ این منطقه ثبت شده، به سال 1700 تعلق دارد که زلزله‌ای بسیار قدرتمند (قدرت آن در مقیاس ریشتر برابر 9.2 برآوردمی‌شود) این منطقه را لرزاند. رکوردهای زمین‌شناسی، دوره وقوع زلزله‌های شدید در این منطقه را هر 500 سال ثبت کرده‌اند.

تهران: تقریبا تمامی بخش‌های ایران روی سطوح زلزله‌خیز قرار گرفته و کشور ما از گذشته رنج زلزله‌های بسیار شدیدی را تحمل کرده است.

زلزله 6.8 ریشتری بم که این شهر باستانی را با خاک یکسان کرد و جان بیش از 30 هزار انسان را گرفت، از جمله این وقایع است.

وقوع زلزله‌ای مشابه زلزله بم برای شهر تهران فاجعه‌ای وحشتناک دربر خواهد داشت. ساختمان‌های این شهر متفاوت از ساختمان‌های مقاوم شهرهایی مانند توکیو و سانفرانسیسکو، کاملا سست بوده و بسیاری از ساکنان خانه‌های بتنی غیرمقاوم درصورت وقوع زلزله‌ای شدید به کام مرگ خواهند رفت.

زمانی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که درصورت وقوع زلزله‌ای 7 ریشتری بیش از 90 درصد از بیمارستان‌های تهران نابود خواهد شد.

این شهر به‌اندازه‌ای در خطر زلزله قرار دارد که گفت‌وگوهای متعددی درباره تغییر دادن پایتخت صورت گرفته است.

تهران 700 بار در سال می‌لرزد

در همین زمینه رئیس مدیریت بحران شهر تهران گفت: سالانه حدود 700 لرزه خفیف در تهران رخ می‌دهد که خطرناک نیست و این لرزه‌ها بین 1.5 تا 2.5 ریشتر است.

عزیز‌الله رجب‌زاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ساخت و سازهایی که اخیرا در تهران انجام شده است، گفت: نوسازی بافت فرسوده باعث شده تا تهران در برابر زلزله مقاوم‌تر شود.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زلزله‌ها در ریشتر پایین خیلی به شهر آسیب نمی‌زند، گفت: در حال ایجاد زیرساخت‌ها برای مقابله با زلزله‌های بزرگتر هستیم.

وی با بیان اینکه واقعیت ندارد که می‌گویند تهران با زلزله‌های 4 ریشتری از بین می‌رود، گفت: اینطور نیست، تهران مقاوم‌تر است.

رجب‌زاده با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلف در این زمینه دخیل شده و در حال مقاوم‌سازی هستند، گفت: زیرساخت‌های لازم فراهم شده تا در موقع بحران بتوانیم به شهروندان خدمات ارائه دهیم.

خطرپذیرترین شهرهای ایران

پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی، شهرهای مشهد، شیراز، کرج، یزد، کاشان و کرمان را خطرپذیرترین شهرهای ایران در برابر زلزله و بلایای طبیعی اعلام کرد.»

بررسي کامل زلزله هاي تاريخ ايران

بررسي کامل زلزله هاي تاريخ ايران

پايگاه اينترنتي ويکي پديا به جزئيات زلزله هاي رخ داده در ۳ مقطع زماني پرداخته که به مناسبت نزديك شدن به زمان وقوع زلزله رودبار؛ معرفي آنها مي پردازيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، درصد کشور ايران را گسل هاي زلزله تشکيل دادند که از سال ۱۹۰۰ تاکنون، ۱۲۶ هزار قرباني گرفته و با توجه به وجود گسل خطرناک مشاء در استان تهران، بايد فکري به بهبود ساخت و سازها و نزديک شدن به استانداردهاي حداقل جهاني کرد.

۱- در ۲۲ دسامبر ۸۵۶ در شهر دامغان بزرگترين زلزله تاريخ ايران با ۷.۹ ريشتر قدرت رخ داد که ۲۰۰ هزار قرباني گرفت.

۲- در ۲۳ مارس ۸۹۳ ميلادي در اردبيل زلزله اي که قدرت آن ثبت نشده، ۱۵۰ هزار قرباني گرفت.

۳- ۲۱ اوت ۱۰۴۲ ميلادي در شهر تبريز، زلزله اي با قدرت ۷.۶ ريشتر، ۴۰ هزار قرباني گرفت.

۴- ۱۸ نوامبر ۱۷۲۷ در شهر تبريز زلزله اي که قدرت آن ثبت نشده، ۷۷ هزار قرباني گرفت.

۵- در ۷ ژوئن ۱۷۵۵ در شهر کاشان زلزله اي با قدرتي که ثبت نشده، ۴۰ هزار كشته داد.

۶- در ۲۳ ژانويه ۱۹۰۹ در شهر سيلاخور منطقه بروجرد زلزله اي با قدرت ۷.۳ ريشتر ۶ هزار قرباني گرفت.

۷- ۲۵ مارس ۱۹۲۳، در شهر تربت حيدريه زلزله اي با قدرت ۵۱۷ ريشتر، ۲۲۰۰ قرباني گرفت.

۸- اول مي ۱۹۲۹ در شهر کپه داغ زلزله با قدرت ۷.۴ ريشتر، ۳۸۰۰ قرباني گرفت.

۹- ۶ مي ۱۹۳۰ در شهر سلماس زلزله اي با قدرت ۷.۲ ريشتر ۲۵۰۰ قرباني گرفت.

۱۰- در ۵ اوت ۱۹۴۷ در شهر پانس بلوچستان زلزله اي با قدرت ۷.۳ ريشتر ۵۰۰ كشته داد.

۱۱- در ۱۲ فوريه ۱۹۵۳ در شهر تورود در نزديکي دامغان زلزله اي با قدرت ۶.۵ ريشتري ۹۷۰ قرباني را شاهد بوديم.

۱۲- در ۲ جولاي ۱۹۵۷ زلزله اي سراسري در استان مازندران با زلزله ۷.۱ ريشتر ۱۲۰ قرباني را شاهد بوديم.

۱۳- در ۱۳ دسامبر ۱۹۵۷ در شهر صحنه استان کرمانشاه زلزله اي با ۷.۱ ريشتر ۱۱۳۰ قرباني گرفت.

۱۴- در اول سپتامبر ۱۹۶۲ در شهر بوئين زهرا زلزله اي با قدرت ۷.۱ ريشتري ۱۲۲۲۵ قرباني گرفت.

۱۵- در ۱۰ فوريه ۱۹۶۵ در ساعت ۱۶:۰۹ در شهر بستان آباد، زلزله اي با قدرت ۵.۱ ريشتر ۲۰ قرباني گرفت.

۱۶- در۳۱ آگوست ۱۹۶۸ در شهر فردوس زلزله اي با قدرت ۷.۳ ريشتر دست کم ۷ هزار نفر قرباني ثبت شد.

۱۷- در تاريخ ۱۰ آوريل ۱۹۷۲ زلزله اي با قدرت ۷.۱ ريشتر در جنوب ايران ۵۰۵۴ قرباني گرفت.

۱۸- در ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۸ در شهر طبس زلزله اي با قدرت ۷.۸ ريشتر ۱۵ هزار قرباني گرفت.

۱۹-در جنوب ايران زلزله اي در تاريخ ۱۱ ژوئن ۱۹۸۱ با قدرت ۶.۹ ريشتر ۳ هزار قرباني گرفت.

۲۰- در ۲۸ جولاي ۱۹۸۱ در جنوب ايران، زلزله اي با قدرت ۷.۳ ريشتر ۱۵۰ كشته داد.

۲۱- در ۲۰ ژوئن ۱۹۹۰ زلزله اي با قدرت ۷.۴ ريشتر در منجيل و رودبار همزمان با برگزاري رقابتهاي جام جهاني ۱۹۹۰، دست کم ۴۰ هزار قرباني گرفت.

۲۲- در ۲۲ فوريه ۱۹۹۷ زلزله اردبيل با قدرت ۶ ريشتر ۱۱۰۰ قرباني گرفت.

۲۳- در تاريخ ۱۰ مي ۱۹۹۷، ساعت ۷:۵۷ صبح در شهر بيرجند و قائن زلزله اي با قدرت ۷.۳ ريشتر ۱۵۶۷ قرباني گرفت.

۲۴- در شهر گلباف کرمان زلزله اي با قدرت ۶.۶ ريشتر به ساعت ۱۹:۴۰ طي تاريخ ۱۴ مارس ۱۹۹۸، ۵ قرباني گرفت.

۲۵- در ۲۲ ژوئن ۲۰۰۲ زلزله اي با قدرت ۶.۵ ريشتر در بوئين زهرا قزوين ۲۶۲ قرباني گرفت.

۲۶- در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۳ ساعت ۱:۵۶:۵۲ زلزله اي هولناک در بم با قدرت ۶.۶ ريشتر دست کم ۳۰ هزار قرباني گرفت.

۲۷- در ۲۸ مي ۲۰۰۴ زلزله اي در مازندران با قدرت ۶.۳ ريشتر دست کم ۳۵ قرباني گرفت.

۲۸- در ۲۲ فوريه ۲۰۰۵ در شهر زرند زلزله اي با قدرت ۶.۴ ريشتر دست کم ۶۰۲ قرباني گرفت.

۲۹- در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۵ در شهر قشم زلزله اي با قدرت ۶ ريشتر ۱۳ قرباني گرفت.

۳۰- در ۳۱ مارس ۲۰۰۶ در شهر بروجرد زلزله اي با قدرت ۶.۱ ريشتر ۷۰ قرباني گرفت.

۳۱- در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ در ساعت ۱۱ شب زلزله اي با ۶.۱ ريشتر ۷ قرباني گرفت.

۳۲- در ۲۷ آگوست ۲۰۱۰ در شهر دامغان در ساعت ۲۳:۵۶:۳۴ زلزله اي با قدرت ۵.۹ ريشتر ۱۹ قرباني گرفت.

۳۳- زلزله اي با قدرت ۶.۵ ريشتر در حسين آباد در تاريخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۰، ۱۱ قرباني گرفت.

۳۴- در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱ زلزله اي با قدرت ۵.۳ ريشتر در شهر کهنوج، ۲ قرباني گرفت.

و بايد گفت آخرين زلزله مهيب با بزرگي ۷.۱ ريشتر مربوط به ۱۷۴ سال پيش است که در فاصله سالهاي ۱۳۰۹، ۱۳۲۶، ۱۳۳۴، و ۱۳۶۲ و۱۳۸۳چند ريشتر لرزه احساس شده و گسل مشاء از آبعلي تا منطقه کرج و فرديس و کلاک را در بر مي گيرد.

رکورد شهرهای ایرانی در گرم ترین شهرهای جهان

رکورد شهرهای ایرانی در گرم ترین شهرهای جهان

سه منطقه "کویر لوت"، "اهواز" و آغاجاري" در ايران، در فهرست گرمترين مناطق روي كره زمين قرار دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از "اي ا ال"؛ در جديدترين ركوردهاي بدست آمده از گرمترين نقاط كره زمين در سال ۲۰۱۲، "كوير لوت" ايران با ۷۰.۵ درجه سانتي گراد، به عنوان داغترين نقطه روي كره زمين معرفي شد.

در اين بررسي كه بالاترين درجه حرارت در نقاط مختلف كره زمين معرفي شده، شهر "العزيزيه" در ليبي به ۵۷.۸ درجه سانتيگراد در رتبه دوم قرار دارد.

"دره مرگ" در آمريكا با ۵۶.۶ درجه سانتيگراد، رتبه سوم جدول را بدست آورده است.

شهرهاي "غدامس" در ليبي با ۵۵ درجه سانتيگراد.

استان "قبلي" در تونس با ۵۵ درجه سانتيگراد.

روستاي (Araouane) در مالي با ۵۴.۴ درجه سانتيگراد.

شهر "اهواز" با ۵۳.۵ درجه سانتيگراد و شهر "آغاجاري" با ۵۳.۳ درجه سانتيگراد در استان خوزستان، به ترتيب در رتبه هاي ۴ تا ۱۰ جدول گرمترين نقاط روي كره زمين قرار دارند.

عبور تاريخي زهره از برابر خورشيد

عبور تاريخي زهره از برابر خورشيد

علاقه‌مندان نجوم در سراسر جهان، به تماشاي يكي از پديده‌هاي نادر آسماني پرداختند كه تا 105 سال ديگر اتفاق نخواهد افتاد. پديده گذر سياره زهره از برابر خورشيد در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه(16 و 17 خرداد) در اقصي نقاط جهان قابل مشاهده بود. در طول اين گذر، سياره زهره مانند يك لكه سياه گرد از برابر چهره خورشيد عبور مي‌كند. براي ستاره‌شناسان اين گذر تنها يك منظره نادر سياره‌اي نيست بلكه همچنين يكي از رويدادهايي است كه آنها اميدوارند بتواند اشتياق جمعي را در مورد جهان و جايگاه زمين در آن برانگيزد.

پدیده نادر نجومی قرن در ایران

پدیده نادر نجومی قرن در ایران

گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در روز 17 خرداد فرصتی برای دیده گشودن بر قدرت لایتناهی خداوند است این گذر از ساعت 2 و 40 دقیقه تا 9 و 20 دقیقه بامداد به وقت ایران قابل روئیت است.

به گزارش خبرگزاری فارس ، بامدادی که در پیش رو خواهیم داشت، آبستن واقعه‌ای نجومی است که در نوع خود نادر است و هر 105 سال یک بار تکرار می‌شود.

آسمان‌های صاف و بی‌انتها، همواره گستره سخاوتمندانه‌ای از بی‌شمار ستارگان خود را به چشمان جست‌وجوگر ما نمایانده‌اند.

هیچگاه کوچکی تصویری که از فضای بیکران کیهان بر سطح کره چشم ما نقش می‌بندد، مانع از آن نشده است که قدرت هدفمندی را در ورای آن آشکارا نبینیم.

تمام داده‌های علمی، نشان دهنده این واقعیت است که در هیچ نقطه‌ای از جهان هستی، هیچ جایی برای تصادق یا بخت و اقبال وجود ندارد.

اگر عارفان زمان از طریق زلال دل راهی به سوی "او" پیدا می‌کنند، عالمان جهان با انگیزه کنجکاوی و با قدرت علم و فناوری، خود را از ورای ستارگان به او می‌رسانند تا بگویند: "ربنا ما خَلَقَت هذا یا کلا". پروردگارا ما را (جهان آفرینش را) بیهوده نیافریدی؟

* از افسانه زیبایی تا سیاره بشقاب پرنده

ابرهای جو زهره بازتاب کننده قوی نور خورشیدند و زمین نزدیک‌ترین همسایه این سیاره، به این سبب زهره دومین جرم درخشان آسمان پس از ماه است که در پر نورترین حالت به حدود 16 برابر پر نورترین ستاره آسمان شب می‌رسد. نور تابناک آن سبب شده است که در افسانه‌های باستان جای بگیرد.

بسیاری آن را الهه زیبایی می‌دانستند که سر شب یا دم صبح ظاهر می‌شد. یونانیان آن را نماد آفرودیت (الهه زیبایی) و رومیان آن را ونوس می‌دانستند در میان دوران باستان و تمدن ایلامی در جنوب غرب ایران، آن را نماد ایشتار، الهه باروری، تصور می‌کردند.

در دوره‌های بعدی نیز در ایران با نام آناهیتا یا ناهید (الهه یا فرشته آب و رویش) شناخته می‌شد.

در سوی دیگر جهان، در تمدن، یا در آمریکای مرکزی زهره را ستایش می‌کردند و منجمان مایایی حدود 2هزار سال پیش رصدخانه‌ای برای دنبال کردن حرکت آن ساخته بودند.

حتی امروز هم برای ناآشنایان با آسمان شب، سیاره زهره جرمی اسرارآمیز است. وقتی این سیاره به بیشترین کشیدگی‌های خود می‌رسد و جرمی تابناک بر فراز افق می‌شود، برخی را چنان غافلگیر می‌کند که تصور می‌کنند بشقاب پرنده، ماهواره جاسوسی، هواپیمای دشمن یا انفجاری آسمانی دیده‌اند.

زهره یکی از سیاره‌های درونی است زیرا به خورشید نزدیک‌تر از زمین است. زهره سیاره‌ای سنگی و از نظر اندازه مشابه زمین است، اما شباهت آنها همین‌جا خاتمه پیدا می‌کند.

زهره دنیایی تیره و خشن از آتش‌فشان‌ها همراه با جوی خفه کننده است که داغ‌ترین سیاره در منظومه شمسی است به طوری که دمای متوسط آن بالاتر از هر سیاره دیگری است.

از روی زمین فقط می‌توانیم ابرهای این سیاره را ببینیم زیرا این پوشش ضخیم گاز فوران‌های آتش فشانی مناظر بی‌نظیری را شکل داده است.

زهره را از نظر اندازه و جرم خواهر دوقلوی زمین می‌دانند، اما درون آن دنیایی متفاوت با دمای متوسط 464 درجه سانتیگراد است که حتی سرب هم در آن ذوب می‌شود. فشار جوی خرد کننده آن 90 برابر فشار جو زمین است.

* پدیده گذر زهره بر خورشید

زهره به خورشید نزدیک‌تر از زمین است. به این سبب، در حین گردش به دور خورشید گاهی از میان زمین و خورشید و گاهی در سوی دیگر مدار خود به زمین، از پشت خورشید می‌گذرد.

زهره در زمان این مقارنه درونی و بیرونی، در درخشش خیره کننده خورشید از نظرها گم می‌شود اما در زمان بیشترین کشیدگی‌هایش یعنی وقتی در آسمان از خورشید دورتر از همیشه است، در بیشترین ارتفاع و تقریباً در درخشان‌ترین حالت است.

در این زمان‌ها، این سیاره یا پس از غروب و یا پیش از طلوع خورشید دیده می‌شود در هر 1.5 سال وضعیت مداری زهره و زمین نسبت به هم تکرار می‌شود.

در نتیجه هر 1.5 سال یکبار مقارنه درونی رخ می‌دهد که ممکن است زهره از مقابل قرص خورشید بگذرد.

انحراف 3.4 درجه‌ای مدار زهره از صفحه منظومه شمسی، سبب می‌شود این سیاره از بالا یا پایین خورشید عبور کند در نتیجه، گذر آن به پدیده‌ای نادر تبدیل می‌شود که تقریباً هر قرن دو بار رخ می‌دهد.

گذرها به اسلوب جالب 243 سال بنا گذاشته شده به این ترتیب که به فاصله (هشت، 105.5 سال و 121.5 سال) یک دوره تکرار می‌شود.

این پدیده به هر حال یکی از نادرترین پدیده‌های نجومی است و تماشای آن در آسمان ایران خالی از لطف نیست.

سال 2011 نهمین سال گرم جهان

ناسا اعلام کرد:

سال 2011 نهمین سال گرم جهان

دانشمندان ناسا اعلام کردند متوسط حرارت جهانی در سال گذشته نشان می دهد سال 2011 نهمین سال گرمی بوده که از سال 1880 تا کنون اطلاعات آن به ثبت رسیده است.

محققان مرکز گودارد ناسا اعلام کردند میانگین حرارت جهانی سطحی در سال 2011 برابر 0.92 درجه فارنهایت بوده است، درجه ای که نسبت به حرارت اواسط قرن بیستم بالاتر است. این مرکز ثبت اطلاعات حرارت زمین را از سال 1880 آغاز کرده است.

به گفته این محققان 11 سال اول قرن جدید نسبت به اواخر قرن بیستم از حرارت بالاتری برخوردار بوده و تنها سالی که در قرن بیستم در میان 10 سال گرمتر جهان قرار گرفته سال 1998 است.این در حالی است که بالا رفتن حرارت جهانی با تاثیرات سرمای ناشی از الگوی حرارتی اقیانوسی لانینا و کاهش فعالیتهای خورشیدی طی سالهای گذشته همراه بوده است.

در گزارش ناسا آمده است حرارت بالای کنونی به واسطه تمرکز بالای گازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین تثبیت شده است. دی اکسید کربن، اصلی ترین این گازهای گلخانه ای به واسطه فعالیتهای مختلف انسانی تولید می شوند.بر اساس گزارش رویترز، میزان کنونی دی اکسید کربن در اتمسفر زمین 390 بخش در میلیون است که نسبت به 285 بخش در میلیون سال 1880 و 315 بخش در میلیون سال 1960 حجمی قابل توجه است.

کسوف کامل بعدی در ایران

کسوف کامل بعدی در ایران، اسفند ۱۴۱۲

خورشید گرفتگی کلی بعدی که در ایران به صورت کامل قابل مشاهده خواهد بود، در روز ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ اتفاق خواهد افتاد؛ یک خورشید گرفتگی ۳ دقیقه‌ای که حدود یک ساعت و ۴۳ دقیقه قبل از لحظه تحویل سال رخ می‌دهد و خط مرکزی گرفتگی از استان فارس می‌گذرد.

خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه بین زمین و خورشید قرار بگیرد. از آن‌جا که ماه هر ۲۹ روز یک دور کامل به دور زمین می‌گردد، پس در هر ماه قمری، یک بار بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. اما به دلیل زاویه ۵ درجه‌ای صفحۀ مداری ماه و زمین، خورشیدگرفتگی در هر ماه قمری اتفاق نمی‌افتد. کسوف در واقع تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در گره مداری خود باشد و هر سه جرم علاوه بر قرارگرفتن در یک صفحه، در یک خط نیز قرار بگیرند.

کسوف

امشب، خورشید این شکلی می‌شود.

شب یک‌شنبه 20 می به وقت جهانی (بامداد دوشنبه 1 خرداد / 21 می به وقت ایران)، خورشیدگرفتگی حلقوی روی می‌دهد و ساکنان سواحل اقیانوس آرام به تماشای حلقه آتشین خورشید خواهند نشست.

معنی اسامی کشورهای جهان

آرژانتین: سرزمین نقره (اسپانیایی)
آفریقای جنوبی: سرزمین بدون سرما / آفتابی جنوبی (لاتین، یونانی)
آلبانی: سرزمین کوه نشینان
آلمان: سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن (فرانسوی، ژرمنی)
آنگولا: از واژه نگولا که لقب فرمانروایان محلی بود
اتریش: شاهنشاهی شرق (ژرمنی)
اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان (یونانی)
ازبکستان: سرزمین خودسالارها (سغدی، ترکی، فارسی دری)
اسپانیا: سرزمین خرگوش کوهی (فنیقی)
استرالیا: سرزمین جنوبی (لاتین)
استونی: راه شرقی (ژرمنی)
اسرائیل: جنگیده با خدا (عبری)
اسکاتلند: سرزمین اسکات ها (لاتین)
افغانستان: سرزمین قوم افغان (فارسی)
اکوادور: خط استوا (اسپانیایی)
الجزایر: جزیره ها (عربی)
السالوادور: رهایی بخش مقدس (اسپانیایی)
امارات متحده عربی: شاهزاده نشین های یکپارچه عربی (عربی)
اندونزی: مجمع الجزایر هند (فرانسوی)
انگلیس: سرزمین پیر استعمار (ژرمنی)
اوروگوئه: شرقی
اوکراین: منطقه مرزی (اسلاوی)
ایالات متحده امریکا: از نام آمریگو وسپوچی دریانورد ایتالیایی
ایتالیا: شاید به معنی ایزد (یونانی)
ایران: سرزمین آریایی ها٬ برگرفته از واژهٔ «آریا» به معنی نجیب و شریف
ایرلند: سرزمین قوم ایر (انگلیسی)
ایسلند: سرزمین یخ (ایسلندی)
باهاما: دریای کم عمق یا ریشدارها (اسپانیایی)
بحرین: دو دریا (عربی)
برزیل: چوب قرمز
بریتانیا: سرزمین نقاشی شدگان (لاتین)
بلژیک: سرزمین قوم بلژ از اقوام سلتی، واژه بلژ احتمالاً معنی کیسه می داده
بلیز: یا از نام دزدی دریایی به نام والاس یا از واژه ای بومی به معنای آب گل آلود
بنگلادش: ملت بنگال (بنگلادشی)
بوتان: تبتی تبار
وتسوانا: سرزمین قوم تسوانا
بورکینافاسو: سرزمین مردم درستکار
بولیوی: از نام سیمون بولیوار مبارز رهایی بخش آمریکای لاتین
پاراگوئه: این سوی رودخانه
پاکستان: سرزمین پاکان (فارسی دری)
پاناما: جای پر از ماهی (زبان کوئِوا)
پرتغال: بندر قوم گال از اقوام سلتی (لاتین)
پورتوریکو: بندر ثروتمند (اسپانیایی)
تاجیکستان: سرزمین تاجیک ها (فارسی دری)
تانزانیا: این نام از همامیزی تانگانیگا سرزمین دریاچه تانگا + زنگبار گرفته شده
تایلند: سرزمین قوم تای
ترکمنستان: سرزمین ترک + ایمان = ترکیمان = ترکمان = ترکمن سرزمین ترک هایی که مسلمان شده اند (مربوط به سده های آغازین اسلام)
ترکیه: سرزمین قوی ها (ترکی با پسوند عربی)
جامائیکا: سرزمین بهاران
جیبوتی: شاید به پادری بافته از الیاف نخل می گفتند (زبان آفار)
چاد: دریاچه (زبان بورنو)
چین: سرزمین مرکزی (چینی)
دانمارک: مرز قوم "دان”
دومینیکن: کشور دومینیک مقدس (اسپانیایی)
روسیه: کشور روشن ها، سپیدان
روسیه سفید / بلاروس: درخشنده روس / سفید روسی
رومانی: سرزمین رومی ها
زلاند نو: زلاند جدید (زلاند نام یکی از استان های هلند به معنای دریاست)
ژاپن: سرزمین خورشید تابان (ژاپنی)
سریلانکا: جزیره باشکوه (سنسکریت)
جزایر سلیمان: از نام حضرت سلیمان
سوئد: سرزمین قوم "سوی”
سوئیس: سرزمین مرداب
سودان: سیاهان (عربی)
سوریه: سرزمین آشور (سامی)
سیرالئون: کوه شیر
شیلی: پایان خشکی / برف
عراق: شاید از ایراک به معنای ایران کوچک (فارسی)
عربستان سعودی: سرزمین اعراب در تملک خاندان سعود.
فرانسه: سرزمین قوم فرانک از اقوام سلتی
فلسطین: یکی از اسامی قدیم رود اردن
فنلاند: سرزمین قوم "فن”
فیلیپین: از نام پادشاهی اسپانیایی به نام فیلیپ
قرقیزستان: سرزمین چهل قبیله قرقیزی
قزاقستان: سرزمین کوچگران قزاقی
قطر: شاید به معنای بارانی (عربی)
کاستاریکا: ساحل غنی (اسپانیایی)
کانادا: دهکده زبان سرخپوستی "ایروکوئی”
کلمبیا: سرزمین کلمب (کریستف کلمب) (اسپانیایی)
کنیا: کوه سپیدی (زبان کیکویو)
کویت: دژ کوچک هندی (عربی)
گرجستان: سرزمین کشاورزان (یونانی)
لبنان: سفید (عبری)
لهستان: سرزمین قوم "له”
لیبریا: سرزمین آزادی
مجارستان: سرزمین قوم مجار (مجاری)
مراکش: مغرب
مصر: شهر، آبادی
مقدونیه: سرزمین کوه نشین ها، بلندنشین ها (یونانی)
مکزیک: اسپانیای جدید (اسپانیایی)
موریتانی: سرزمین قوم مور (لاتین)
میکرونزی: مجمع الجزایر کوچک فراسوی
نروژ: راه شمال
نیجر: سیاه (لاتین)
نیجریه: سرزمین سیاه (لاتین)
نیکاراگوئه: دریای نیکارائو (نام مردم آن منطقه) آگوئه (اسپانیایی)
واتیکان: گرفته شده از نام تپه ای به نام واتیکان (اتروسکی)
ونزوئلا: ونیز کوچک
ویتنام: اقوام "ویت” جنوبی (ویتنامی)
ویلز: بیگانگان (ژرمنی)
هلند: سرزمین چوب آلمانی
هند: پر آب (فارسی باستان)
هندوراس: ژرفناها (اسپانیایی)
یمن: خوشبخت
یونان: سرزمین قوم "یون”

منبع: پارسینه

جزئیات مهمترین پدیده نجومی2012

نحوه رصد پدیده زیبای گذر زهره در ایران 

گذر سیاره زهره از مقابل خورشید یکی از مهمترین و زیباترین پدیده های نجومی سال 2012 است که در 17 خردادماه 1391 رخ خواهد داد و در ایران به راحتی می توان آن را رصد کرد.

گذرهای سیاره ای از مقابل خورشید از پدیده های کمیاب آسمان هستند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و ناهید (سیارات داخلی مدار زمین) رخ می دهد.

گذرها، پدیده هایی مثل خورشید گرفتگی هستند با این تفاوت که در خورشید گرفتگی کامل، ماه، تمام قرص خورشید را می پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی رسد ولی در پدیده های گذر، سیاره های تیر و ناهید آن قدر از زمین دور هستند که هنگام گذر مانند لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می شوند.

در زمان گذر، زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار می گیرند. گذر سیاره تیر در هر قرن تا 13 بار روی می دهد، اما گذر سیاره ناهید یا زهره در بهترین شرایط هر قرن تنها 2 بار تکرار می شود به گونه ای که از زمان اختراع تلسکوپ تاکنون این پدیده تنها ۶ بار رخ داده است.

پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید به عنوان مهمترین پدیده های نجومی سال 2012 مطرح است و از هم اکنون بسیاری از گروه های نجومی خود را برای رصد این گذر آماده می کنند. این پدیده که معمولا چندین ساعت به طول می انجامد، از ایران نیز قابل رویت است.

جزئیات مهمترین پدیده نجومی 2012

دبیر انجمن نجوم اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات پدیده گذر سیاره زهره، افزود: گذر زهره به صورت دوره ای رخ می دهد به گونه ای که این سیاره هر 120 سال یک بار، 8 سال بعد یک بار و 120سال یک بار از مقابل خورشید گذر می کند و این فرایند ادامه دارد.

خسرو جعفری زاده با بیان اینکه در سال 2012 شاهد این پدیده نجومی خواهیم بود، اظهار داشت: این پدیده در روز 6 ژوئن 2012 برابر 17 خرداد سال 1391 رخ خواهد داد.

وی با اشاره به سابقه وقوع این پدیده خاطر نشان کرد: آخرین گذر این سیاره از مقابل خورشید در سال 2004 مصادف با خرداد 1383 بود.

وضعیت افق ایران در زمان وقوع گذر

جعفری زاده به بیان وضعیت افق ایران در زمان وقوع پدیده گذر پرداخت و یادآور شد: وضعیت گذر در ایران به این صورت است که زمانی که خورشید طلوع می کند، سیاره زهره دقیقا بر روی خورشید قرار دارد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر زمانی که خورشید در ایران طلوع می کند سیاره زهره گذر خود را از مقابل خورشید آغاز کرده است از این رو زمان رصد این پدید در ایران کوتاه است.

این ستاره شناس تاکید کرد: پدیده کمیاب گذر زهره از مقابل خورشید در ایران از لحظه وسط گذر تا انتهای گذر قابل مشاهده است از این رو رصدگران ایرانی فرصت کمی برای رصد در اختیار دارند.

بهترین مکان رصد پدیده زیبای گذر

دبیر انجمن نجوم اهواز به بهترین مکانهای رصد پدیده گذر زهره اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین مکان برای رویت این پدیده کشورهای ژاپن، استرالیا، فلیپین، آسیای شرقی و حوزه اقیانوسی است که گذر را به طور کامل می توانند مشاهده کنند.

وی با تاکید با اشاره به وضعیت رصد این پدیده در مناطق مختلف کشور، خاطرنشان کرد: در ایران هر چه به قسمتهای جنوب و جنوب شرقی حرکت کنیم زمان بیشتری از پدیده گذر قابل مشاهده است از این رو بهترین منطقه کشور چابهار است. زمان مشاهده این پدیده در قسمتهای شمالی کشور کمتر می شود.

نحوه رصد گذر زهره از مقابل خورشید

جعفری زاده ضمن هشدار نسبت به رصد زمان گذر از مقابل خورشید، افزود: برای رصد این پدیده به همراه داشتن تجهیزاتی چون دوربین های عکاسی قوی، CCTV  قوی، تلسکوپهایی با فاصله کانونهای بالا مناسب است ولی در عین حال حتی می توان با یک شیشه جوشکاری گذر سیاره زهره را مشاهده کرد.

سفر به عمیق ترین نقطه زمین

ساخت زیر دریایی برای دیدن گودال ماریانا   

شرکتی که بیشترین بخش های فعالیت خود را به ساخت فضاپیماهای خصوصی اختصاص داده است، اکنون قصد دارد اولین زیردریایی سرنشین دار خود را در عمیقترین گودال زیردریایی جهان بیازماید.

شرکت "ویرجین" تنها در زمینه ماموریتهای فضایی فعالیت ندارد، این شرکت در موسسه زیرشاخه "ویرجین اوشنیک" قصد دارد اولین زیردریایی سرنشین دار خود را به اعماق اقیانوس آرام و به میان "گودال ماریانا" بفرستد.

این شرکت قصد دارد با ارسال زیردریایی خود رکورد نفوذ به عمیقترین بخشهای دریا که تا به حال انسانها در آن به غواصی پرداخته اند را بشکند. گودال ماریانا عمیقترین نقطه زیر دریا در کل سیاره زمین است.

تا به حال تنها دو انسان توانسته اند در سال 1960 خود را به این گودال برسانند. شدت فشار در این گودال هزار و 100 بار بیشتر از فشار در ارتفاع سطح دریا است، فشاری که می تواند هر زیردریایی را مانند یک قوطی آلومینیومی در هم خرد کند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، همچنین درجه حرارت در این عمق از دریا منجمد کننده است و در این شرایط شرکت ویرجین قصد دارد یک انسان را به تنهایی به این گودال بفرستد تا قابلیت اولین زیردریایی سرنشین دار خود را برای سفر به عمیقترین بخشهای جهان بیازماید.

پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام

پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۰/تیرماه/1391

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات :31/مرداد/1391

نحوه ارسال مقالات به کنگره

راهنمای نگارش و پذیرش مقالات:

مشخصات نویسنده و نویسندگان (شامل نام و نام خانوادگی ٬ مرتبه علمی ٬ نام و نشانی محل کار ٬ نشانی پستی و پست الکترونیک و شماره تلفن ثابت و همراه) و عنوان مقاله در صفحه اول تایپ و چکیده از صفحه دوم شروع شود. مقالات ارسالی باید دارای عنوان کوتاه و معرف محتوای مقاله بوده و از 20 تا 30 کلمه تجاوز نکند ٬ چکیده فارسی (حداکثر 300 کلمه)٬ واﮊه های کلیدی ( 3 تا 5 واﮊه از مهمترین و اصلی ترین کلمات موجود در مقاله )٬ مقدمه ٬ متن اصلی در قالب عنوان های مشخص٬ نتیجه گیری و فهرست منابع باشد و حجم مقاله بیش از 20 صفحه A4  نباشد.

طریقه ارسال مقالات :

ارسال مقالات از طریق:    http://iciwg2012.tabrizu.ac.ir/

نشانی دبیرخانه: تبریز - بلوار 29 بهمن-دانشگاه تبریز-دانشکده علوم انسانی و اجتماعی-گروه جغرافیای طبیعی.

کدپستی: 5166614766

مسئول دبیرخانه کنگره: دکتر هاشم رستم زاده 09146572350 

تلفکس: 3356013-0411/ 3392271-0411

ايران، خاستگاه زبان‌هاي ناشناخته جهان

ايران، خاستگاه زبان‌هاي ناشناخته جهان

محققان دانشگاه كمبريج با كشف يك لوح قديمي موفق به كشف يك زبان ناشناخته با قدمت دو هزار و 500 سال شدند كه نشان مي‌دهد ايران احتمالا خاستگاه زبان‌هاي ناشناخته بوده است.

به نقل ازایسنا،‌ محققان در كاوش‌هاي صورت گرفته در مناطق جنوب شرق تركيه يك لوح قديمي كشف كردند كه بر روي آن بيش از 60 نام حكاكي شده است.

اوشيماناي، ايرساكينا، آلاگاهنيا و بيسونومي از جمله نام‌هاي حك شده بر روي لوح و متعلق به اين زبان ناشناخته هستند.

بيشتر اين نام‌ها متعلق به يك زبان ناشناخته است كه احتمالا پيش از ظهور امپراتوري آشوريان توسط ساكنان رشته كوه‌هاي زاگرس در غرب ايران تكلم مي‌شده است.

به گفته محققان، اين زبان ناشناخته كه «شوربريان» (Shurbrian) ناميده مي‌شود، متعلق به شهر باستاني توشان است.

دكتر جان مك گينيس از موسسه تحقيقات باستان شناسي مك دونالد دانشگاه كمبريج اعلام كرد: اگر اين تئوري كه افرادي كه اين زبان را صحبت مي‌كردند، از غرب ايران به تركيه مهاجرت كرده‌اند، درست باشد،‌ مي‌توان تصويري از نخستين امپراتوري چد قومي جهان را ترسيم كرد.

اين كشف همچنين نشان مي‌دهد كه ايران خاستگاه و زادگاه زبان‌هاي ناشناخته زيادي بوده است.

بزرگنرین ماه سال

بزرگنرین ماه سال را شنبه شب مشاهده کنید

روز شنبه 16 اردیبهشت ماه، ساعت 15:35 بعد از ظهر به وقت گرینویچ ماه در بزرگترین حال خود از چشم ما قرار می‌گیرد و این ابرماه جزر و مد دریاهای سراسر سیاره را افزایش می‌دهد.
به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری مهر، درحالی که ماه روز شنبه در نزدیک ترین نقطه مدار زمین قرار می گیرد نام مستعار ابر ماه برایش انتخاب شده و براساس اظهارات رصدگران این ابرماه در تاریخ تعیین شده 16 درصد روشن تر از سایر مواقع خواهد بود.

ماه کامل روز 16 اردیبهشت ماه 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشان تر از تمام ماه های سال 2012 خواهد بود.

براساس گزارش دیلی میل، اندازه های ماه کامل متغیر است چرا که این امر به شکل بیضی شکل مدار ماه ارتباط دارد و قرار است در این تاریخ 50 هزار کیلومتر به زمین نزدیک تر شود که این امر یک ابر ماه با 14 درصد بزرگی اندازه و 30 درصد روشنایی برای زمین به همراه خواهد داشت.

براساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، نزدیک شدن ماه به نزدیک ترین نقطه مدار زمین موجب افزایش جزر و مد می شود که این امر مسئله نگران کننده ای نیست.

در اکثر نقاط گرایش مربوط به ماه در نقطه حضیض ماه ( نزدیک ترین نقطه به مدار زمین) جز و مد تنها چند سانتیمتر صورت می گیرد.

براساس گزارش اسپیس، برای بهترین تصویر از ابرماه آن را درست پس از طلوع یا درست پیش از غروب مشاهده کنید که در آن زمانها ماه به افق زمین بسیار نزدیک است و تصویر آن از پس ساختمانها و درختها خطاطی دیداری جالبی ایجاد می کند و موجب می شود که ماه بزرگتر از چیزی که هست به نظر برسد.

مدار بیضی شکل ماه به این معنا است که برخی از ماه ها بزرگتر از دیگر ماه ها هستند.

نزدیک شدن ابرماه به زمین تا 42 درصد جز و مد را افزایش می دهد.

برخلاف برخی از گزارشهایی که در اینترنت رواج یافته، نزدیک شدن ماه به نزدیک ترین نقطه در مدار زمین عامل ایجاد فجایع طبیعی نیست. برای مثال ابرماه در ماه مارس سال 1983 بدون هیچ حادثه ای رخ داد و ابرماه دسامبر 2008 نیز بدون بروز هرگونه فاجعه طبیعی صورت گرفت.

ابرماه بر جزر و مد دریاهای سراسر جهان حتی تا چند سانتیمتر تأثیرگذار است.

به دلایلی که برای ستاره شناسان و روان شناسان نامشخص است، ابرماه از پشت درختها، ساختمانها و سایر اجسام دیگر بزرگتر به نظر می رسد.

انیمیش های علوم زمین

انیمیش های های علوم زمین

برخورد شهاب سنگ با کره زمین                        سنگ های رسوبی کلستیک

کانی ها                                                        مقدمه ای بر هوازدگی

اشتقاق قاره ها                                              سیل

آتشفشان حاشیه قاره ای                                سنگ ها

سنگ های دگرگونی                                       تغییر حالت سنگ ها

تعیین سن مطلق                                           مقدمه ای بر فشرده شدن و دیاژنز رسوبات

تعیین سن نسبی                                           خاک ها

سنگ های رسوبی شیمیایی و آلی                   آتشفشان ها و فعالیت آنها

ماگماتیسم و سنگ های آتشفشانی                 پر شدن سفره آب زیرزمینی

هیدروترمال(آب داغ)                                         سایزموگراف(امواج لرزه ای)

بستر رودخانه                                                 ستاره ها

فعالیت جبه و پلیت تکتونیک                              مقدمه ای بر کربنات ها

نفت و گاز                                                      ساخته شدن کوه ها

حرکت یخچال ها                                             جریان رودخانه و بارهای آن

چرخه آب                                                       آب فشان

آب زیرزمینی                                                  امواج آب1

امواج آب2                                                      امواج آب3

تشکیل مخروط افکنه در چاه                              آتشفشان1

آتشفشان2                                                   آتشفشان3

آتشفشان4                                                   آتشفشان5                                  آتشفشان6

این فایهای فلش با فرمت SWF بوده و در پروژه ها و پاورپونت های آموزشی مورد استفاده فراوان قرار می گیرند.                                                                                         دانلود نرم افزار Flash_Player